אתמול התקיימה ישיבה של הצוות הבין-משרדי בסוגיית קידום ה-5G, ונראה כי המחלוקת עם האוצר סביב המסקנות הסופיות עדיין לא הגיעה לסיומה. עמדת האוצר הוצגה מחדש כעמדה רעננה וקוהרנטית המצביעה על כיווני חשיבה חדשים, והשאלה היא אם הדבר יביא לשינוי בהמלצות המסתמנות שכבר פורסמו או שהאוצר יישאר בדעת מיעוט.
בצוות חברים נציגים ממשרד התקשורת, רשות התחרות, בנק ישראל, רשות החדשנות, האוצר ומשרד ראש הממשלה. משרד התקשורת כבר פרסם את עיקרי ההמלצות שלו במהלך דיון בוועדת הכלכלה לפני שבועיים, שם הוצגו עיקרי המלצות הביניים של הצוות הבין-משרדי בראשות מנכ"לית משרד התקשורת, ענבל משש.
הפתרונות שהוצעו כללו, בין היתר, תמרוץ לפריסת תשתיות תקשורת מתקדמות, עידוד רשויות להסרת חסמים להקמת מתקני תקשורת, והורדת גובה אגרות התדרים לחברות הסלולר שיעמדו ביעדי פריסה איכותיים, בדגש על הפריפריה. בנוסף, הוצע כי כל שכונה חדשה תכלול גם תכנון של תשתיות סלולר. יתר על כן, הוצע פטור ממס השבחה לבעלי נכס שיציבו בו תשתית סלולר.
השאלה הגדולה כרגע היא אם יחול שינוי של הרגע האחרון על רקע טענות האוצר, הקורא לבצע ניתוח מבני של הבעיות בשוק הסלולר ולהתאים להן את הפתרונות המתאימים. לדברי מקורות בצוות, האוצר אינו מוותר בנקודה זו וטוען כי ללא כן, קיים חשש שהפתרונות שיציג הצוות לא יהיו יעילים וימנעו מהחברות להשקיע שנים קדימה.
העמדה העקרונית של האוצר היא שיש להיזהר מהסכנה שבמתן תמריצים כלכליים למגזר הפרטי, שכן המשמעות היא שבדור השישי המפעילים יטענו כי ללא סיוע ממשלתי הם לא ישקיעו. לפיכך, לדעת האוצר, חשוב שהמדינה לא תתערב בשוק החופשי ותאפשר לחברות להתחרות ביניהן.
















