הנציבות האירופית קבלה אתמול את התחייבויות אפל בנוגע לתחרות בשוק הארנקים הדיגיטליים והחקירה נגדה נסגרה. בהחלטה שפורסמה אתמול, הממונה על התחרות באיחוד האירופאי מרגרט וסטגר, הודיעה על קבלת התחייבויות מחייבות מחברת אפל, במטרה לפתור חששות מוקדמים בנוגע להגבלת תחרות בלתי חוקית בשוק הארנקים הדיגיטליים למכשירי אייפון. החלטה זו מגיעה בעקבות חקירה מקיפה שהחלה בשנת 2022, במהלכה הנציבות בחנה את התנהלותה של אפל בכל הנוגע לפתרון הארנק הדיגיטלי שלה Apple Pay.
הממונה הגיעה למסקנה מקדמית כי אפל ניצלה לרעה את מעמדה הדומיננטי בשוק על ידי הגבלת הגישה לטכנולוגיית Near Field Communication) NFC) במכשירי אייפון. טכנולוגיה זו, המאפשרת תקשורת אלחוטית בין טלפון נייד לבין מסוף תשלומים בחנות, הפכה לסטנדרט הנפוץ ביותר באירופה לביצוע תשלומים ניידים בחנויות פיזיות. הנציבות טענה כי אפל שמרה את השימוש בטכנולוגיית ה-NFC באייפון לפתרון הארנק הדיגיטלי שלה בלבד, ובכך מנעה ממפתחים מתחרים להציע ארנקים דיגיטליים חלופיים למשתמשי אייפון.
בתגובה לחששות אלו, אפל הציעה סדרת התחייבויות שנבחנו ושופרו במהלך החודשים האחרונים. ההתחייבויות העיקריות כוללות: ראשית, מתן גישה חופשית לפונקציונליות ה-NFC למפתחי ארנקים דיגיטליים צד שלישי, באמצעות מה שמכונה "מצב Host Card Emulation". שנית, אפשור גישה לפונקציות חשובות במכשירי אייפון, כגון לחיצה כפולה על כפתור הצד ושימוש ב-Face ID לאימות זהות המשתמש, ושלישית, מתן אפשרות למשתמשים להגדיר את הארנק הדיגיטלי המועדף עליהם כברירת מחדל במכשיר האייפון שלהם.
התחייבויות אלו חלות על משתמשים הרשומים באיחוד הכלכלי האירופי, כולל בעת נסיעותיהם לחו"ל. בנוסף, אפל התחייבה שלא למנוע ממפתחים לשלב תשלומי NFC עם שימושים נוספים, כגון כרטיסי תחבורה ציבורית, בקרת כניסה, כרטיסים לאירועים ואישורי זהות דיגיטליים.
על פי ההחלטה, אפל נדרשת ליישם את ההתחייבויות עד ה-25 ביולי 2024. ההתחייבויות יישארו בתוקף למשך עשר שנים, כאשר הציות להן יובטח על ידי נאמן מפקח. בנוסף, נקבע מנגנון מהיר ליישוב מחלוקות, שיאפשר גם סקירה עצמאית של יישום ההתחייבויות על ידי אפל.
















