שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה לאחרונה לראש הממשלה בנימין נתניהו בהאשמה חריפה כלפי משרד התקשורת. לטענתו, המשרד מעכב את כניסתן של מערכות הצטיידות של חברת סטארלינק לישראל. שר התקשורת שלמה קרעי לא נותר חייב והשיב במכתב מפורט, תוך שהוא חושף את מה שלדעתו עומד מאחורי המהלך של סמוטריץ' – ניסיון להסיט את הדיון מהצורך בעיבוי אנרגטי לרשתות הסלולר באמצעות תקציבים ייעודיים, לטובת פתרון מהיר דרך סטארלינק.
מכתבו של סמוטריץ', שנשלח לראש הממשלה בתחילת יולי 2024, מציין כי משיחות שקיים עם נציגי סטארלינק ועל פי חוות דעת שירות הביטחון הכללי, נדרשת אסדרה מקיפה של פעילות החברה בישראל. סטארלינק, מיזם של חברת SpaceX בבעלות אילון מאסק, מספקת שירותי אינטרנט לוויני ברחבי העולם ומציעה פתרון מהיר יחסית לבעיות קישוריות.
קרעי, בתגובתו המפורטת, הדגיש את הפעולות שמשרד התקשורת נוקט מאז ה-7 באוקטובר 2023 להבטחת הרציפות התפקודית של משק התקשורת בישראל. בין היתר, ציין השר את חלוקת טלפונים לווייניים ביישובי קו העימות ויישום תוכנית לעיבוי אנרגטי של אתרי הסלולר במטרופולין חיפה והסביבה.
"המשרד רואה חשיבות רבה בהבטחת פעילות רציפה של המשק, לרבות מגזר ההייטק והמגזר הפיננסי, וזאת לצד מענה רציף לאזרחים," כתב קרעי. הוא הדגיש את הצורך בהרחבת העיבוי האנרגטי לאתרי קצה באזורים נוספים, וקרא להקצאת תקציב לתמרוץ חברות התקשורת לצורך זה.
השר התייחס גם למצב הירוד של תשתיות התקשורת בישראל, וציין כי על פי מדד Ookla, ישראל מדורגת במקום ה-67 בעולם בביצועי הרשת הסלולרית. "לנתון זה ישנן השלכות שליליות רבות אשר באות לידי ביטוי בסכנה מיידית לחיי אדם, בפגיעה כלכלית משמעותית במשק שתלך ותחריף, ובפער משמעותי ממשי למדינה ותושביה בעתות שגרה וחירום," הסביר קרעי.
לפי נתוני חברת המחקר Statista, נכון לשנת 2023, ישראל דורגה במקום ה-35 בעולם במהירות הורדה ממוצעת ברשתות נייחות, עם מהירות של כ-131 מגה-ביט לשנייה. עם זאת, בתחום הסלולר המצב פחות מרשים, כפי שציין השר קרעי.
בנוגע לאגרות התדרים, קרעי ציין כי הן מהוות נטל כבד על חברות התקשורת. הוא הציע לוודא שתהיה תמורה בעד האגרה, וכי ההכנסות מאגרות התדרים יוקצו לשדרוג הרשתות בשגרה ובחירום. לפי נתוני משרד התקשורת, סך אגרות התדרים לשנת 2023 עמד על כ-317 מיליון שקל, כאשר סכום זה צפוי לעלות באוגוסט 2024 לכ-440 מיליון שקל.
באשר למערכות סטארלינק, השר הבהיר כי משרד התקשורת תומך בהכנסתן לישראל, אך ציין כי קיימת התנגדות משירות הביטחון הכללי לפריסה רחבה של המערכת בסקטור הפרטי. "המשרד איננו מעכב או מתנגד לכניסת מערכת סטארלינק לישראל. נהפוך הוא, אנו רואים חשיבות רבה במערכות אלו ליצירת יתירות וגיבוי למערכי התקשורת בישראל," כתב קרעי.
















