משרד התקשורת פנה לאחרונה לחברות הסלולריות והחל באיסוף מידע לקראת הרחבת פרויקט הגנרציה (עיבוי אנרגטי לאתרים סלולריים כך שיוכלו לעבוד 12-24 שעות ללא חשמל) בצפון הארץ, מעבר למטרופולין חיפה. מהלך זה מתרחש על רקע יתרת תקציב בהיקף של 12 מיליון שקל, מתוך 28 מיליון שקל שהוקצו מלכתחילה לחברות לצורך עיבוי אנרגטי במטרופולין חיפה.
פרויקט הגנרציה, שהושק בתחילת שנת 2023, נועד לחזק את חוסנן של תשתיות התקשורת הסלולרית בישראל במצבי חירום. הפרויקט כולל התקנת מערכות גיבוי אנרגטי מתקדמות באתרי סלולר, המאפשרות המשך פעילות רציפה גם במקרה של הפסקות חשמל ממושכות.
על פי נתוני משרד התקשורת, עד כה הותקנו מערכות גיבוי ב-75% מהאתרים המתוכננים במטרופולין חיפה. החברות הסלולריות צפויות להשלים את הפרויקט עד סוף החודש הנוכחי, תוך עיבוי האתרים הסלולריים עליהם התחייבו מול המשרד במרחב חיפה.
כעת, הכוונה היא להרחיב את הפרויקט לאתרים נוספים בצפון הארץ, תוך ניצול יתרת התקציב שנותרה. יש לציין כי התקציב הנותר לא יספיק לגיבוי כל האתרים בצפון, אך יאפשר שיפור משמעותי בחוסן התקשורתי באזור.
בנוסף, משרד התקשורת מתכנן, בתלות בתקציב נוסף ממשרד האוצר, להרחיב את הגיבוי האנרגטי של החברות גם לאזור עוטף עזה. צעד זה נובע מהכרה בחשיבות האסטרטגית של אזור זה לאחר המלחמה ובצורך בתקשורת אמינה במצבי חירום.
למרות לוח הזמנים הצפוף, ההערכות הן כי החברות הסלולריות יעמדו ביעדי הפרויקט. עם השלמתו, צפוי גיבוי האנרגיה באתרי הסלולר להתרחב משמעותית, מה שיבטיח המשכיות תקשורתית במקרה של הפסקות חשמל בשעת חירום.
















