תשתיות התקשורת הסלולרית בישראל עומדות בפני אתגרים משמעותיים, כפי שעולה מדוח מקיף של מבקר המדינה שפורסם היום. הדוח חושף פערים מדאיגים בין הנתונים הרשמיים של משרד התקשורת לבין המציאות בשטח, ומצביע על ליקויים חמורים בפיקוח ובאכיפה מצד הרגולטור.
הפער בין נתוני הכיסוי הסלולרי המדווחים על ידי חברות הסלולר למשרד התקשורת לבין חוויית המשתמשים בפועל הוא מטריד במיוחד. בעוד שלפי הנתונים הרשמיים ב-18 יישובים שנבדקו קיים כיסוי של כמעט 100%, בפועל עד 78% מהתושבים דיווחו על קליטה בינונית או גרועה. "ממצאי הביקורת מעלים חשש שחברות תשתית הסלולר אינן עומדות ברף הכיסוי והקליטה המתחייב על פי הרישיונות", קובע הדוח.
מצב זה משפיע לא רק על נוחות המשתמשים, אלא גם על מעמדה של ישראל בזירה הבינלאומית. נכון לאוגוסט 2023, ישראל מדורגת במקום ה-64 בקרב 145 מדינות במדד מהירות הגלישה החציונית. פער זה מדגיש את הפער בין תדמיתה של ישראל כ"אומת הסטארט-אפ" לבין המציאות של תשתיות התקשורת שלה, ועלול להשפיע על התחרותיות של המדינה בשוק הגלובלי.
הצורך בשיפור התשתיות נעשה דחוף עוד יותר לאור הגידול המשמעותי בצריכת הנתונים. הדוח מציין כי בין השנים 2013 ל-2022, צריכת הנתונים בישראל באמצעות רשתות הסלולר גדלה פי 28, בקצב מעריכי של 40% בשנה. צפוי כי עד 2030 תגדל הצריכה פי 43. נתונים אלה מדגישים את הצורך הדחוף בהשקעה ושדרוג התשתיות כדי לעמוד בביקוש הגובר.
הדוח חושף גם בעיות בתכנון העירוני ובתשתיות תחבורה. למעלה משליש מהרשויות המקומיות שנסקרו דיווחו כי בתכניות לשכונות חדשות שהוקמו בשנים האחרונות לא נכללו הוראות להקמת אנטנות סלולריות. בעיה זו באה לידי ביטוי גם בתשתיות תחבורה, כפי שמודגם בפתיחת כביש 16 בכניסה לירושלים, שם הוסדרה הקליטה הסלולרית במנהרות רק תשעה חודשים לאחר פתיחת הכביש.
פערים משמעותיים נמצאו גם בפריסת רשתות דור 5, במיוחד בין המרכז לפריפריה ובישובים ערביים. הדוח מצא כי ב-76% מהרשויות המקומיות הפריפריאליות הערביות לא היו מתקני שידור פעילים בטכנולוגיית דור 5 נכון ליולי 2023. יתרה מזאת, ביישובים פריפריאליים ערביים נמצא פחות מחמישית ממספר המתקנים הממוצע ביחס ליישובים פריפריאליים יהודיים.
בעיות אלו מקבלות משנה תוקף כאשר מדובר באזורים רגישים מבחינה ביטחונית. הדוח מציין כי באזור יהודה ושומרון, 81% מהמרואיינים דיווחו על כיסוי סלולרי מועט או בינוני באזור הנסיעה השגרתי שלהם. מצב זה מעלה חששות משמעותיים בנוגע לביטחון ובטיחות התושבים באזורים אלה.
בהיבט הבריאותי, הדוח מעלה סוגיות מטרידות לגבי ההגנה על הציבור מפני קרינה ממתקני שידור סלולריים. נמצא כי לא הותקנו תקנות לקביעת רמות חשיפה מרביות כמתחייב מהחוק, וכי משרד הבריאות לא פעל לגיבוש מידע מקצועי בדבר השפעות הקרינה הבלתי מייננת על בריאות הציבור. יתרה מזאת, המשרד להגנת הסביבה לא פרסם לציבור את הנתונים שברשותו על תוצאות מדידות הקרינה, בניגוד לנדרש בחוק.
למרות ההכנסות המשמעותיות של חברות הסלולר, שהגיעו ל-9.1 מיליארד שקל בשנת 2022, נראה כי ההשקעה בתשתיות אינה מספקת. הדוח מעלה שאלות לגבי היקף ההשקעה החוזרת בתשתיות ועל האחריות של חברות הסלולר לשיפור השירות לציבור.
לאור הממצאים החמורים, מבקר המדינה ממליץ על שורה של צעדים לתיקון המצב. בין היתר, הוא קורא למשרד התקשורת לפעול לקבלת נתונים מדויקים ועדכניים מחברות הסלולר על הכיסוי והאיכות של הרשתות, ולפרסם לציבור מידע מפורט ברמת היישוב. כמו כן, הדוח ממליץ על שיפור התכנון העירוני והתחבורתי בכל הנוגע לתשתיות תקשורת, והגברת השקיפות בנושאי קרינה ובריאות.
תגובת המשרד: "משרד התקשורת רואה חשיבות רבה בעבודת ביקורת המדינה. המלחמה הוכיחה שתשתיות סלולריות חיוניות ואף מצילות חיים וכן תורמת להתפתחות הכלכלה והתעשייה הישראלית. בכוונת המשרד להמשיך ולפעול בעניין בתקופה הקרובה ביתר שאת, כאשר נושא זה הוגדר על ידי שר התקשורת כאחד הדגשים בתכנית העבודה של המשרד לשנת 2024".
"המשרד פעל רבות במהלך השנים בכל מרצו לקדם קליטה תקשורת סלולריות תוך התמקדות בפרישת דור 5, אשר עבודתו נקטעה לאור מלחמה חרבות ברזל. הצוות הבין משרדי שהוקם ואמון על הנושא, חידש עבודתו עם כניסת מנכ"לית המשרד לתפקידה. הצוות קיים מספר דיונים בנושא וצפוי להגיש המלצותיו ברבעון הנוכחי.
"ממצאי הדו"ח משקפים בין היתר המלצות שמשמעות תיקונם כרוך בהקצאת משאבים כספיים הנדרשים.
כפי שצוין, המשרד כבר החל לפעול לקידום נושא זה – אך יחד עם זאת יהיה קושי רב ליישם את כלל ההמלצות כנדרש בהיעדר משאבים נוספים ותמריצים כפי שנכתב בדו"ח המבקר.
"זאת ועוד, כפי שנכתב בדו"ח המבקר, השקעה בתשתיות תקשורת מתקדמות היא מנוע צמיחה למשק שתחזיר את עצמה.
"המשרד מקדם עבודה בתחום הפיקוח, פעילות הסברה ופרסום נתונים לציבור, גיבוש נתונים וכמובן גם לעיבוי הפרישה של האתרים. יש לציין, כי מספר המלצות כבר יושמו וחלקן נמצא בעבודה".

















עוד דוח של המבקר שהחליט שישראל מתחילה ונגמרת בהתנחלויות? הכיסוי שנדרש ברישיונות הוא לקליטה בשטח ולא בתוך מבנים. פריסת דור 5 טרם הסתיימה. בישובים הערבים שורפים אנטנות. הרשויות המקומיות לא משתפות פעולה. ומשרד התקשורת דאג להרוס את שוק הסלולאר לאחר שנתן הטבות במאות מיליוני שקלים לחברות שהתגלו כוירטואליות בלבד.