טיוטה של דו"ח מקיף בנושא פריסת רשתות הדור החמישי (5G) נשלחה בסוף השבוע האחרון לחברי הצוות הבינמשרדי להערות סופיות. לאחר דיון בהערות חברי הצוות ואישורו הסופי, הדו"ח יובא לאישורו של שר התקשורת, שלמה קרעי. השאלה המרכזית כעת היא האם משרד האוצר יכתוב חוות דעת מיעוט.
חשוב לציין כי הדו"ח היה אמור להיות מוגש עוד בשנת 2023, אך נדחה בשל המלחמה. בינתיים, מבקר המדינה גיבש דו"ח ביקורת מקיף שפורסם בשבוע שעבר https://zmanavir.co.il/cellular/25266/, ובו תוארה מציאות בעייתית מאוד בשוק תשתיות הסלולר בישראל. נודע כי חלק ממצאי דו"ח מבקר המדינה הובאו לידיעת הצוות עוד טרם פרסומו, וחלק ממסקנותיו ישולבו במסגרת המלצות הדו"ח הבינמשרדי.
כדי להמחיש את המצב הלא טוב של תשתיות הסלולר בישראל, המשרד משתמש במדד OOKLA לפיו ישראל מדורגת במקום 57 בעולם במהירויות גלישה. יש מי שחולק על המימצאים הללו ואינו רואה בהם את חזות הכל. ישנם מדדים נוספים המתארים מציאות טובה יותר בהשוואות בינלאומיות, ובכל מקרה באף מדד ישראל אינה נמצאת בצמרת העולמית, וזאת בניגוד למצב בשוק הנייח שם ישראל נמצאת במקום הרבה יותר גבוה.
חלק מהמלצות הצוות כבר פורסמו בחודשים האחרונים. בין ההמלצות הצפויות: הקלות רגולטוריות בתחום התכנון והבנייה לצורך הקמת אנטנות על מבני ציבור, תמריצים כלכליים לחברות הסלולר להשקעה בפריסת רשתות, ושיתוף תשתיות בין החברות להוזלת עלויות.
השאלה המרכזית היא מה יעשה השר קרעי לאחר שיקבל את ההמלצות, בהתייחס גם לעמדות האוצר שכרגע נראה שהסיכוי שיביע עמדת מיעוט גבוה. קרעי הכריז כבר שבכוונתו להביא את המלצות הצוות לאישור הממשלה, ובכך לנסות ולעקוף את התנגדות האוצר להקצות תקציבים לתמרוץ ההשקעות בשוק תשתיות הסלולר או להפחית אגרות תדרים בתמורה להתחייבות להשקעות.
















