לפני כחודש, ב-4 ביולי 2024, פרסם מיכאל רבזין, מנהל מינהל הדיור הממשלתי בחשב הכללי (חשכ"ל), מכתב המורה למשטרת ישראל לקדם הקמה של אתרים סלולריים בכל תחנות המשטרה ברחבי הארץ. צעד זה נחשב להישג משמעותי עבור משרד התקשורת, אשר דחף לקידום הנושא במשך זמן רב.
המכתב מבוסס על החלטת ממשלה מס' 209 מיום 01 באוגוסט 2021, אשר קבעה כי יש לאפשר הקמת אתרים סלולריים על גגות תחנות משטרה, כבאות והצלה, ומשרדים ממשלתיים בכל רחבי הארץ. מטרת ההחלטה הייתה לשפר את הכיסוי הסלולרי ולהתמודד עם בעיית "האזורים הלבנים" – אזורים בהם אין קליטה סלולרית מספקת. אך משיחות עם החברות הסלולריות עולה תמונה שונה במקצת, וגורמים בקרב החברות טוענים שבעיית מינהל הדיור הציבורי חמורה לא רק בגלל שמשרדי הממשלה ומבני ציבור לא נענים להחלטת הממשלה, אלא עושים את הפעולה ההפוכה ודורשים לפרק אתרים מבלי שהם מחוייבים להציע לחברות אתרים חלופיים.
לדברי אחד הגורמים יש אבסורד מאוד גדול בכך שהמדינה מאלצת את החברות להקים אתרים, אך לא מעמידה לרשות החברות את התשתית הלאומית שלה, את מבני הציבור שלה, שלמעשה יכולים לתת פתרון נפלא בתוך הערים שם רוב הבעיות. אנחנו מדברים על פתיחת כל מבני הדיור הממשלתי, כל המשרדים בירושלים, ונכון להיום אי אפשר לעלות על אף מבנה. יותר מזה, לדיור הממשלתי סעיף בחוזים שהם שוכרים מצד ג' שקובע שלא רק שתהיה אנטנה אלא בעל המבנה יהיה חייב להסיר אותה. לדברי הגורם ישנו מקרה כזה קונקרטי ממש עכשיו בבני ברק שהדיור הממשלתי רוצה לשכור שם שטח והתנאי הוא שיפרקו אתר של PHI. השבוע אמורה להתקיים פגישה של משרד התקשורת עם מינהל הדיור הממשלתי כדי לקדם את העניין ולהפעיל עוד לחץ שיאפשר הקמת אתרים על מבני ציבור.
על פי הערכות מומחים בתחום התקשורת, מדובר בפוטנציאל של עשרות עד מאות נקודות ברחבי הארץ, אשר חלקן עשויות להיות מתאימות במיוחד להקמת אתרים סלולריים. אולם, למרות הפוטנציאל הרב והדרישה הברורה, שיחות עם גורמים בכירים בחברות הסלולר מעלות תמונה מדאיגה. לטענתם, המשטרה (וגורמים נוספים) טרם נענו לבקשות להקמת אתרים סלולריים בתחנותיה, וכל הפניות בנושא לא זוכות להיענות.
גורם בכיר מקרב החברות שביקש להישאר בעילום שם, מסר: "יש למשטרה אתרים שיכולים להיות מאוד אטרקטיביים במיקומים טובים, ואנחנו נשמח להקים שם אתרים. אבל למרות פניות שלנו לא נעשה דבר בנושא".
ייתכן שהמשטרה עדיין מעכלת את ההנחיה החדשה, אך חשוב לציין כי מדובר בהחלטת ממשלה מ – 2021 שלא קודמה כראוי, וזו הסיבה שמשרד התקשורת ביקש ממינהל הדיור הממשלתי פגישה על מנת בכל זאת לקדם את הנושא.
















