משרד התקשורת יוצא בתוכנית חדשה לחיזוק התשתיות הסלולריות בעוטף עזה, במסגרת פרויקט "תקומה" לשיקום האזור. התוכנית, שתקציבה עומד על 2.9 מיליון שקל, מיועדת לעיבוי אנרגטי של אתרי קצה קריטיים ברשתות הסלולר, במטרה להבטיח רציפות תקשורתית במצבי חירום.
היוזמה מגיעה בעקבות לקחי מלחמת חרבות ברזל באוקטובר 2023, במהלכה נפגעה אספקת החשמל ליישובים רבים בעוטף עזה, דבר שהוביל לשיבושים משמעותיים בתקשורת הסלולרית. "הפגיעה באספקת חשמל רציפה גרמה גם לפגיעה בתשתיות במשק התקשורת, בדגש על פעולתם של אתרי קצה שברשתות הרט"ן התלויים באספקת חשמל" מסבירה ענבל משש, מנכ"לית משרד התקשורת.
התוכנית החדשה מציבה יעד דומה ליעד שנקבע לאתרים בצפון: הארכת זמן הגיבוי האנרגטי באתרי הקצה הקריטיים ל-12 שעות, זאת לעומת השעתיים הנדרשות כיום על פי הרישיונות הקיימים. "פעילותם הרציפה של אתרי הקצה היא קריטית וקיומית ומהווה בסיס לרציפות התפקודית המשקית ולביטחון המדינה," מדגישה משש.
חברות הסלולר הגדולות – פרטנר, סלקום, פלאפון, הוט מובייל ווויקום מובייל – הוזמנו להגיש בקשות לתמיכה במסגרת התוכנית. התמיכה תינתן עבור מגוון פעולות, החל מביצוע סקרי היתכנות ועד לרכישת והתקנת מערכות אנרגיה מתקדמות כגון מצברי ליתיום, גנרטורים ומערכות אגירה.
משרד התקשורת קבע מדרג עדיפויות ברור לביצוע העבודות: תחילה יטופלו אתרים במרחק של עד 3 ק"מ מגדר המערכת סביב רצועת עזה, ורק לאחר מכן יורחב הטיפול לאתרים במרחק של 3-7 ק"מ. "אנחנו מצפים מבעלי הרישיון להרחיב את העיבוי האנרגטי במרבית האתרים מוקדם ככל האפשר," אומרת משש.
התוכנית כוללת גם מנגנון בקרה קפדני. החברות יידרשו להגיש דוחות סטטוס כל 30 יום, ובסיום העבודות יהיה עליהן להציג דו"ח ביצוע מפורט הכולל אסמכתאות לכל ההוצאות.
מעבר לתמיכה הכספית, משרד התקשורת מתכוון לעגן את דרישות העיבוי האנרגטי ברישיונות החברות. "בכוונת המשרד לתקן את הרישיונות של בעלי רישיון רט"ן ולקבוע כחובה את העיבוי האנרגטי באתרי קצה בחבל תקומה, וזאת החל מיום 30 בנובמבר 2024", מצהירה משש.
















