בעיצומו של משבר כלכלי ובטחוני מתהווה בישראל, מצאו עצמן חברות הסלולר המובילות במדינה – פרטנר, הוט מובייל, פלאפון, סלקום ו-וויקום מובייל – ניצבות בפני אתגר כלכלי משמעותי נוסף, כאשר מתווה הפחתת אגרות התדרים שנקבע לאחר מכרז דור 5 בשנת 2019 עומד להסתיים בשבועות הקרובים. הסיום הצפוי של המתווה, אשר העניק לחברות הנחה בשיעור של 28% מגובה אגרות התדרים, מאיים להטיל עול כלכלי כבד על החברות, שכבר מתמודדות עם אתגרים רבים בשוק תחרותי ודינמי.
במכתב דחוף ששלחו החברות למשרד התקשורת, הן מתריעות כי סכומי אגרות התדרים הינם בלתי סבירים באופן קיצוני, וכי הם נקבעו לפני שנים רבות ללא תשתית כלכלית, ללא התאמה לשינויים בשוק התקשורת (לרבות שינויים תחרותיים ושחיקה משמעותית ב-ARPU).
החברות מבססות את טענתן על עבודת מחקר השוואתית בינלאומית שהוצגה למשרדי התקשורת והאוצר, ממנה עולה כי אגרות התדרים בישראל גבוהות יותר מפי 2.5 מהמקובל בעולם. נתון מדאיג זה מעלה שאלות נוקבות לגבי התחרותיות של שוק התקשורת הישראלי בזירה הבינלאומית ויכולתן של החברות להשקיע בפיתוח תשתיות מתקדמות.
בטענה המרכזית שלהן, מדגישות החברות כי מתקני תקשורת סלולריים מהווים תשתית לאומית חיונית, שנכון לקדם ולהאיץ את קיומה מטעמים חברתיים, כלכליים, ביטחוניים ועוד" הן קוראות למשרד התקשורת, כמי שאמון על קיומה של תשתית תקשורת סלולרית מתקדמת, לקדם מדיניות המבוססת על עבודה כלכלית גם לעניין אגרות התדרים. דרישה זו מבטאת את הצורך בגישה מבוססת נתונים לקביעת מדיניות בתחום התקשורת, במיוחד בעידן שבו הטכנולוגיה מתפתחת במהירות והדרישות מרשתות התקשורת הולכות וגדלות.
בפנייתן, מבקשות החברות כי המשרד יפעל בדחיפות לכל הפחות לשימור המצב הקיים, כך שהחברות לא יידרשו בתשלום נוסף המסתכם לכ-123 מיליוני שקל בשנה. סכום זה, שעשוי להיראות זניח בראייה ממשלתית, מהווה נטל משמעותי עבור חברות הפועלות בשוק תחרותי עם שולי רווח נמוכים. יתרה מכך, החברות מבקשות "למציאת מתווה שיאפשר את הקפאת המצב כך שאגרות התדרים לא יעלו בתום תקופת ההפחתה, וזאת, לפחות באופן זמני, עד שייקבע הסדר קבוע אשר ישקף באופן הולם את ערך התדרים".
















