סלקום ופלאפון ממתינות בדריכות לאישור סופי ממשרד התקשורת, אשר יאפשר להן להוציא הזמנות לציוד בתחום ה-800 מגה-הרץ. כפי שנחשף בשבוע שעבר, המשרד מתכוון להעניק לחברות אישור לניסוי, שבאמצעותו יוכלו לקדם את הקמת הרשת החדשה בתדר זה. ללא אישור סופי מהמשרד, החברות אינן מתכוונות להוציא הזמנות רכש לפרויקט.
על פי המסתמן, המהלך לא יגרום לשינויים במפת הספקים: אריקסון תמשיך לספק את הפתרון ב-800 מגה-הרץ לפלאפון, ואילו נוקיה תמשיך לספק את הפתרונות לסלקום. נכון לעכשיו, אף אחת מהחברות אינה מתכוונת לתחר בין היצרנים ולהכניס ספק נוסף, כך ששיווי המשקל בישראל יישמר בין שני היצרנים הגדולים.
הרקע למהלך זה הוא המעבר הגלובלי לטכנולוגיית הדור החמישי (5G), המחייב שימוש בתדרים נמוכים יותר לצורך כיסוי רחב יותר. תחום ה-800 מגה-הרץ, הידוע גם כ"תדר הזהב", מאפשר חדירה טובה יותר למבנים וכיסוי נרחב יותר בשטחים פתוחים, מה שהופך אותו לאטרקטיבי במיוחד עבור חברות הסלולר.
השימוש בתדר ה-800 מגה-הרץ צפוי להגדיל את הכיסוי הסלולרי בכ-20% בהשוואה לתדרים הגבוהים יותר המשמשים כיום. זאת, תוך שיפור משמעותי באיכות הקליטה בתוך מבנים.
חשוב לציין כי המעבר לתדר זה מחייב השקעה משמעותית מצד חברות הסלולר. על פי הערכות בענף, עלות הקמת הרשת החדשה עשויה להגיע למאות מיליוני שקלים לכל חברה. עם זאת, ההשקעה צפויה להשתלם בטווח הארוך, הן מבחינת איכות השירות והן מבחינת יעילות תפעולית ובכל מקרה הפרויקט יתפרס על פני מספר שנים.
במשרד התקשורת מתייחסים לפרויקט בחרדת קודש, מכיוון שמדובר באירוע מורכב שהצלחתו מותנית בהרבה גורמים שמעורבים בו. סוגיית התדרים הסלולריים והקצאתם לפי המתווה הבינלאומי שקבע ארגון ה – ITU מלווה את ישראל שנים רבות והשנה הבאה תהיה קריטית מהבחינה הזו שכן עד סוף 2025 המשטרה אמורה לפנות תדרים ב – 850 מגה הרץ, החברות הסלולריות אמורות לסגור את רשתות הדור השני והשלישי במקביל, ולמרות התהליך מובנה, עדיין ישנם חששות שברגע האחרון יופעלו לחצים על שר התקשורת לעכב סגירה של רשתות דור שני ושלישי, בעיקר במגזר החרדי, מה שעשוי לשבש לחלוטין את כל התוכנית שעובדים עליה שנים.
















