מהלך יוצא דופן בתעשיית הטלקום העולמית התרחש בסוף השבוע שעבר בעקבות הודעה משותפת של כמה מחברות הטלקום הגדולות בעולם יחד עם אריקסון, על הקמת מיזם משותף ליצירת ממשקי תוכנה למפתחי אפליקציות (APIs), במטרה לעודד חדשנות בשירותים דיגיטליים.
ה – APIs הוא תחום חם בשוק הסלולר העולמי שתולה בו תקוות ליצירת מנועי צמיחה חדשים. הרעיון הוא שמפתחים, יצרני תוכן ואפליקציות, יוכלו להציע את התכנים והפיתוחים שלהם למפעילים באופן מרוכז דרך המיזם במקום שהם יעבדו עם כל מפעיל בנפרד. אפשר לראות זאת כמעין ניסיון של המפעילים (ושל אריקסון שלוקחת חסות על האירוע), למצוא מנועי צמיחה ל – 5G שנתפס בעולם כטכנולוגיה שלא מביאה עימה הכנסות אלא להיפך, מגבירה את השימושים של הלקוחות מבלי שהם משלמים תוספת תשלום עבור שימוש מורחב.
רשימת המפעילים מכובדת וכוללת את América Móvil, AT&T, Bharti Airtel Deutsche Telekom, Orange, Reliance Jio, Singtel, Telefonica, Telstra, T-Mobile, Verizon ו-Vodafone, יחד עם אריקסון כשכל צד מחזיק 50% מהמיזם. לדברי אריקסון בהודעה שפרסמה APIs הם הדרך לגשת בקלות, להשתמש ולשלם עבור יכולות רשת. המיזם יקדם יישום וגישה ל-APIs משותפים ממספר ספקי שירותי טלקום למערכת אקולוגית רחבה יותר של פלטפורמות מפתחים. היא הוסיפה כי רשתות סלולריות מודרניות הן בעלות יכולות מתקדמות ואינטליגנטיות, שהיו היסטורית בלתי נגישות למפתחים. בנוסף, היה זה בלתי מעשי למפתחים לשלב את היכולות השונות של מאות מפעילי טלקום בודדים. החברה החדשה שהוקמה תשלב APIs של רשתות באופן גלובלי, עם חזון שיישומים חדשים יעבדו בכל מקום ובכל רשת, מה שיקל ויזרז את החדשנות של המפתחים.
סגירת העסקה צפויה בתחילת 2025, בכפוף לאישורים רגולטוריים. הפלטפורמה והמערכת האקולוגית של השותפים במיזם החדש יישארו פתוחות ולא מפלות כדי למקסם את יצירת הערך בכל התעשייה.
נזכיר שאריקסון הצדיקה רכישה בסך 6.2 מיליארד דולר של Vonage ב-2022 בטענה שחברת התוכנה האמריקאית יכולה להיות פלטפורמת API מתווכת בין קהילה גלובלית של חברות טלקום לבין מיליוני מפתחים פוטנציאליים הכותבים יישומים ייעודיים ל-5G. בהמשך, אריקסון נאלצה למחוק כ-4 מיליארד דולר משוויה וכעת היא תולה בה תקוות מחדש.
















