חברות הסלולר בישראל נערכות לקרב משפטי מול משרד התקשורת בנושא אגרות התדרים. פרטנר, הוט מובייל, סלקום, פלאפון ווויקום מאיימות בעתירה לבג"ץ, בדרישה להורות למשרד התקשורת לבצע בחינה כלכלית מקיפה של אגרות התדרים הסלולריים.
הסוגיה של אגרות התדרים היא נושא מורכב ובעל השלכות כלכליות משמעותיות על שוק התקשורת הסלולרית בישראל. תדרי רדיו הם משאב מוגבל ויקר, והאגרות עבורם מהוות חלק ניכר מהוצאות החברות הסלולריות. לפי נתוני משרד התקשורת, סך האגרות עמד ב-2023 על 317 מיליון שקל והוא אמור לזנק ל-440 מיליון שקל ב-2024.
במכתב ששלחו עורכי הדין המייצגים את החברות לבכירי משרד התקשורת, נטען כי המשרד נמנע במשך למעלה מעשור מביצוע עבודה כלכלית שתקבע את שווי התדרים, וזאת למרות דוחות מבקר המדינה שהצביעו על הצורך בכך. דו"ח מבקר המדינה משנת 2019 קבע כי "על משרד התקשורת לבחון מחדש את מודל התמחור של אגרות התדרים, תוך התחשבות בשינויים הטכנולוגיים והכלכליים בשוק התקשורת".
החברות דורשות כי משרד התקשורת יודיע על כוונתו לבצע את הבחינה הכלכלית תוך פרק זמן של שישה חודשים לכל היותר, ולעדכן את גובה האגרות בהתאם. בנוסף, הן מבקשות להמשיך את תקופת ההפחתה הנוכחית, במסגרתה ניתנת הנחה של 28% באגרות, עד לקביעת אגרות בגובה סביר. הנחה זו, שניתנה בארבע השנים האחרונות, הביאה לחיסכון של כ-84 מיליון שקל בשנה לחברות הסלולר.
לטענת החברות, הימנעות המשרד מביצוע הבחינה הכלכלית גורמת להן נזק מתמשך, אשר צפוי להחמיר בתקופה הקרובה. הן מדגישות כי ללא מענה מספק מצד המשרד, בכוונתן לפנות לבג"ץ ולבקש התערבות שיפוטית בנושא.
בכיר במשרד התקשורת אמר ל"זמן אוויר" כי הוא אינו שולל ביצוע עבודה כלכלית לקביעת גובה האגרות.
המכתב, שנשלח על ידי עורכי הדין נגה רובינשטיין, מוהנד נאסר ויעל קוברובסקי, הופנה למנכ"לית משרד התקשורת, ענבל משש, ליועצת המשפטית של המשרד, עו"ד ברוריה מנדלסון, ולסמנכ"ל בכיר ומנהל מינהל כלכלה במשרד, אלעד מקדסי. העתקים מהמכתב נשלחו גם לשר התקשורת, שלמה קרעי, לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ולבכירים נוספים במשרד האוצר.
















