משרד התקשורת מגיע לשלב מכריע במאמציו לקדם את פריסת תשתיות הדור החמישי (5G) בישראל. על פי מידע שהגיע ל"זמן אוויר", שר התקשורת, שלמה קרעי, דרש מהצוות הבינמשרדי להגיש את הדוח הסופי עד סוף השבוע, במטרה לשלב את המלצותיו בתקציב המדינה.
המהלך המרכזי המתגבש במשרד התקשורת ובצוות הבינמשרדי שפורסם כאן לראשונה https://zmanavir.co.il/cellular/26120/ נוגע למנגנון תמרוץ חדשני: רשויות מקומיות שיקדמו הקמת אתרים סלולריים בתחומן יזכו לתמורה כספית. אף שפרטי המנגנון טרם גובשו סופית, שילובו בתקציב המדינה הוא תנאי הכרחי ליישומו.
הצוות הבינמשרדי, שהוקם בשנת 2023, עבר תהפוכות רבות עד להתגבשות ההמלצות הנוכחיות. המלצותיו המקוריות, שהתמקדו במתן תמריצים כספיים לחברות הסלולר, נתקלו בהתנגדות נחרצת מצד משרד האוצר. משרד האוצר אף איים לפרסם דעת מיעוט וסירב להפחית את האגרות שמשלמות החברות הסלולריות בתמורה להרחבת פריסת אתרי הדור החמישי.
התנגדות האוצר נבעה משני גורמים עיקריים: הגירעון התקציבי הצפוי בשנת 2025 וחוסר אמון ביעילות השימוש בכספי ציבור לפתרון אתגרי השוק הסלולרי. בשלב מסוים, כאשר הדוח עמד בפני גניזה, היו במשרד התקשורת שסברו כי עדיף להסתפק במספר המלצות אופרטיביות מצומצמות.
המפנה הגיע כאשר השר קרעי נטל יוזמה ונפגש עם שר האוצר. בעקבות הפגישה גובשה פשרה: במקום תמריצים ישירים לחברות הסלולר, יועברו התמריצים לרשויות המקומיות שיקדמו הקמת אתרי תקשורת בשטחן.
הדור החמישי מייצג קפיצת מדרגה משמעותית בטכנולוגיית התקשורת הסלולרית והטמעת הטכנולוגיה משמשת כמדד למדינות מפותחות, וישראל הרואה את עצמה כאומת היי טק, לא יכולה להרשות לעצמה לא להוביל בתחום, במיוחד כאשר להיי טק בארץ יש תרומה גדולה בעולם לסלולר העולמי.
במשרד התקשורת מודים כי המתווה המתגבש מהווה פשרה ביחס לשאיפות המקוריות, שכללו תקציבים נרחבים להאצת פריסת התשתיות. עם זאת, לנוכח האילוצים התקציביים הנוכחיים, זהו ככל הנראה ההישג המרבי האפשרי בעת הזו.
















