לזה החברות הסלולריות לא ציפו: במסגרת המלצות הצוות הבינמשרדי לקידום רשת הדור החמישי (5G), מתגבשת המלצה משמעותית בנוגע למודל שיתוף האתרים הפסיבי הנהוג כיום בשוק. אף שטרם פורסמו ההמלצות הסופיות, נודע ל"זמן אוויר" כי הצוות ממליץ על בחינה מחודשת של הקמת אתרים סלולריים חדשים בשיתוף פסיבי, זאת לאור הכוונה לשלב שחקני תשתיות חדשים בשוק, דוגמת חברת החשמל לישראל (חח"י) וגורמים נוספים.
משמעות ההמלצה היא שינוי מהותי במודל שיתוף הפעולה הפסיבי הקיים, במטרה לעודד כניסת מתחרים חדשים לשוק התשתיות. בחודש יולי האחרון דיווחנו לראשונה על העלאת סוגיית שיתוף האתרים לדיון בצוות הבינמשרדי, וכעת מקבלות ההמלצות תוקף רשמי. נדגיש כי שיתוף הפעולה הפסיבי בא לידי ביטוי בתורן המשותף ובתשלומי דמי השכירות.
היקף ההמלצות רחב מהצפוי ומתייחס גם לסוגיות הקשורות במודל שיתוף הרשתות הקיים בשוק (Multiple Operator Core Network – MOCN) בפריפריה. העיקרון המנחה הוא שלטובת קידום התחרות, עדיף שחברות הסלולר יקימו אתרים בשיתוף פעולה עם שחקני תשתית חדשים, במקום לשתף פעולה ביניהן, הן בהיבט האקטיבי והן בהיבט הפסיבי.
ולכן קיימת סבירות גבוהה שמשרד התקשורת יבטל את ההיתר שניתן בתקופת השר הקודם, יועז הנדל, לשיתוף פעולה אקטיבי בפריפריה. ההיתר אִפשר לחברות לשתף פעולה ב-120 אתרים סלולריים באזורי הפריפריה, בתמורה להרחבת פריסת רשת הדור הרביעי (4G). אי-ניצול היתר זה על ידי החברות צפוי לפעול לרעתן.
בהיעדר מנכ"ל קבוע ותוכניות עבודה מוגדרות לשנה הבאה, קיימת אי-ודאות לגבי אופן הטיפול בנושאים אלה. התקדמות הרפורמה תלויה במידה רבה בנכונות שר התקשורת לקדמה, בהיותה חלק ממדיניות הרחבת התחרות בשוק התשתיות.
לאחרונה הוקם צוות משותף למשרד התקשורת, רשות התחרות ומשרד האוצר, שיבחן את סוגיית המפעילים הווירטואליים (Mobile Virtual Network Operator – MVNO) והטלת חובות רגולטוריות עליהם, בהיותם שחקנים משמעותיים בשוק, חרף העובדה שאינם משלמים אגרות תדרים.
















