איגוד עובדי הסלולר בהסתדרות, המאגד את ועדי העובדים של פלאפון, סלקום, פרטנר, הוט מובייל ו-PHI Networks, הגיש השבוע התנגדות חריפה למתווה החדש שמקדם משרד התקשורת בנושא הבעלות על מערכות רט"ן (רדיו טלפון נייד – סלולר). המתווה החדש, שפורסם בספטמבר 2024, מאפשר ליזמים חיצוניים להיות הבעלים של ציוד הסלולר ולתחזק אותו, תוך מתן אפשרות למפעילי הסלולר להשלים את חובות הכיסוי שלהם באמצעות אותם יזמים.
לטענת האיגוד, המהלך עלול להוביל לפגיעה משמעותית בתחרות, באיכות רשתות הסלולר ובאיתנות שוק התקשורת הישראלי. חשש מיוחד מובע לגבי כניסתה הצפויה של חברת החשמל לענף, מהלך שלדברי האיגוד עלול ליצור סיכונים משמעותיים גם בתחום תשתיות החשמל, כולל חשש לאיתנות הפיננסית של החברה ולעליית מחירי החשמל.
"המתווה המוצע מסיר לחלוטין את המוטיבציה מחברות הסלולר להרחיב את תשתית הסלולר באופן עצמאי", נכתב בהתנגדות. "הוא מעביר את נטל הפיתוח ליזמים חיצוניים, שאינם מפוקחים או נושאים באחריות, תוך התעלמות מבעיות אקוטיות הנוגעות לתכנון הרשת והציוד".
סכנת המונופול והפגיעה בתחרות
האיגוד מזהיר כי המתווה החדש עלול להוביל להקמת רשתות משותפות בין המפעילים – מהלך שנדחה בעבר על ידי רשות התחרות בשל השלכותיו השליליות על השוק. לפי ההתנגדות, ההיתכנות העסקית של היזמים מבוססת על שיתוף פעולה עמוק בין הרשתות, דבר שעלול להוביל בהדרגה לצמצום מספר רשתות הסלולר בישראל עד לכדי רשת אחת.
חששות מיוחדים עולים לגבי כניסת חברת החשמל לתחום. לטענת האיגוד, המתווה אינו כולל כל הגבלה או הוראות פרטניות הנוגעות לכניסתה של חברת החשמל לענף, ואינו מתייחס לרמת החשיפה הכלכלית שלה או למקורות המימון להשקעות הנדרשות.
האיגוד מציע שורה של המלצות כחלופה שהראשונה היא מאצ'ינג מצד המדינה בשיעור שייקבע ביחס למימון החברות בהקמת אתרים חדשים.
השנייה, השתת "תמריץ השבחה ופיתוח תשתיות הסלולר בישראל" בשיעור נמוך על מנויי כלל החברות, המבקשים לצרוך שירותים על גבי רשת דור 5, זאת במנגנון מפוקח ומבוקר על ידי המדינה לצורך האצת פיתוח הרשתות.
השלישית, שישמש ככלי משלים – עידוד החברות להרחבת הכיסוי באופן עצמאי באמצעות מתן הקלות בהשתלבות על נכסי וקרקעות המדינה, לרבות נכסי תשתיות חשמל, בעלויות שכירות מופחתות, שיופנו לפיתוח הרשתות.
הרביעית, שישמש אף הוא ככלי משלים, הקלה על החברות בהפחתת גובה אגרות התדרים והפניית המשאבים עבור פיתוח הרשתות במנגנון מבוקר על ידי המדינה.
והחמישית, ומעל כל אלה, עומד הצורך בהרחבת הגדרת רשתות הסלולר כתשתית לאומית קריטית על כל המשמעויות הנגזרות מכך, מעבר לתחום התכנון והבנייה, כפי שמוגדר כיום בחוק.
בשל מה שמכנה האיגוד "מעורבות עמוקה של גורמים חיצוניים" בתהליך קבלת ההחלטות וחשש לניגוד עניינים, הוא דורש להקפיא את ההחלטה עד לבחינה מעמיקה של השלכותיה על ידי הגורמים המוסמכים, לרבות רשות התחרות.
על המכתב חתומים יקי חלוצי, יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק בהסתדרות, יחד עם יושבי ראש ועדי העובדים של חברות הסלולר השונות.
















