משרד התקשורת פרסם בסוף השבוע מתווה מקיף להקצאה מחדש של תדרי סלולר בתחומי ה-800 וה-900 מגה-הרץ, כחלק מהמעבר הכולל לטכנולוגיות מתקדמות. המהלך נועד לקדם את סגירתן של רשתות הדור השני והשלישי עד סוף 2025, ולפנות את התדרים לטובת רשתות דור 4 ו-5.
על פי המסמך שהופץ למפעילות הסלולר, המתווה כולל שורה של הקצאות זמניות וקבועות שיאפשרו מעבר הדרגתי לטכנולוגיות החדשות. חברות פלאפון וסלקום יקבלו הקצאות זמניות בתחום ה-800 מגה-הרץ לצורך ניסויים, שמטרתם לבחון את ההשפעה על מערכת "ניצן" (רשת המשטרה) ועל רשתות דור 3 הקיימות.
המתווה מתמודד עם אתגר מורכב של הפרעות הדדיות בין התדרים השונים. שידורי הרשתות המתקדמות בתחום ה-800 מגה-הרץ עלולים להפריע לקליטה של מערכת "ניצן" ורשתות דור 3 בתחום ה-850 מגה-הרץ, וכן להשפיע על הקליטה בתחום ה-900 מגה-הרץ.
פרטנר, שמפעילה כיום רשת בתחום ה-900 מגה-הרץ, תוכל להתחיל בהפעלת טכנולוגיות מתקדמות רק לאחר סגירת רשתות פלאפון וסלקום בתחום ה-850 מגה-הרץ. החברה התקינה מסננים בכ-2,400 אתרים למניעת הפרעות, ותידרש לפרקם כחלק מהמעבר לתדרים החדשים.
המתווה מביא בחשבון גם שיקולים אזוריים: חלק מהתדרים המוקצים כיום לפרטנר פועלים בתיאום עם חברת ג'אוול הפלסטינית, וצפויים לעבור לרשות הפלסטינית בתחילת 2026. נזכיר כי מעל המתווה המוצע ישנה את החובה של ישראל להתאים את הקצאות התדרים שלה, בהתאם למדיניות ארגון ה – ITU. בעקבות זאת צפויות פחות הפרעות בין ישראל לשכנותיה.
נקודה נוספת היא שסלקום ופלאפון כבר החזירו תדרים בתחום ה – 850 (5 מגה), ואת היתרה (עוד 5 מגה) הם יחזירו בעקבות ההקצאה החדשה ב – 800.
חשוב לציין כי למתווה יש משמעות מאד רחבה מבחינת סלקום ופלאפון, שכן ברגע שיאושר המתווה לאחר השימוע שייערך בנושא, המשמעות היא התחייבות ברמת המדינה להקצאה – מה שיאפשר להן להיערך ולהתחיל לרכוש ציוד חדש במאות מיליוני שקלים.
ההקצאות החדשות יהיו בתוקף עד סוף 2030, אך עשויות להשתנות בהתאם להחלטות הגורם המוסמך. החברות יידרשו ליישם כל שינוי ללא פיצוי או תמורה, כחלק מתנאי ההקצאה.
















