חברות הסלולר מביעות חשש כבד מהשימוע שפרסם משרד התקשורת, המציע לאפשר ליזמים פרטיים ולגופים ציבוריים להקים ולהפעיל תשתיות סלולריות. לטענתן, המהלך עלול להוביל לעליית מחירים ולפגיעה באיכות השירות. היום החברות מגישות את התגובה שלהן לשימוע, ונראה שהוויכוח סביב המדיניות החדשה של המשרד תייצר עוד הרבה כותרות, ולא רק מצד החברות, אלא גם מצד היזמים שמגלים עניין במהלך.
בקרב החברות הסלולריות נרשמת התנגדות חריפה ליוזמה וזאת מהחשש שכניסתם של הגורמים הפרטיים יכולה להביא לתופעה שבה רשויות מקומיות למשל, יחליטו להציב תנאים להקמת אתרים בשטחן ויחייבו את החברות לעבוד דרך אותו גוף. החברות טוענות שעלול להיווצר מצב של מונופול אזורי של יזמים או רשויות שישתלטו כך על אזורים שלמים. הדבר יביא לייקור תעריפי השכירות ויפגע בתמריצים של החברות להקים יותר אתרים ולנהל את התעבורה ברשת.
משרד התקשורת יצא בשימוע משלים בחודש ספטמבר השנה שעשוי לשנות את פני שוק התקשורת הסלולרית בישראל. המשרד מציע לאפשר ליזמים פרטיים להקים ולהפעיל תשתיות סלולריות, במטרה לעודד השקעות ולייעל את פריסת הרשת הסלולרית בישראל.
על פי המתווה המוצע, יזמים פרטיים יוכלו להקים תשתיות ולהשכיר אותן לחברות הסלולר, אך לא יורשו לספק שירותים ישירות לציבור. המשרד מציב שורת מגבלות: יזם לא יוכל להחזיק ביותר מ-10% מכלל התשתית הארצית או 20% מהתשתית באזור מוגדר, ונאסרת בעלות צולבת בין היזמים לחברות הסלולר.
במקביל, חברות הסלולר יוגבלו בהיקף השימוש בתשתיות החיצוניות. הן לא יוכלו להשתמש ביותר מ-40% תשתיות של יזמים מסך הרשת שלהן, ולא יותר מ-15% מיזם בודד ללא אישור מיוחד. בנוסף, השימוש בתשתיות יזמים לצורך עמידה בחובות הכיסוי יוגבל ל-5% בלבד.
ואולם, חברות הסלולר מביעות התנגדות נחרצת למהלך. "זהו מתכון להאמרת מחירים ופגיעה באיכות השירות", אומר גורם בכיר בענף. לטענת החברות, היזמים יפעלו משיקולי רווח בלבד, ללא מחויבות לטובת הצרכנים או ליעילות הרשת. הן מזהירות גם מפני סיכוני אבטחה ומצביעות על כך שאסדרה דומה אינה מקובלת במדינות אחרות בעולם.
















