צמרת משרד התקשורת קיימה היום דיון מקצועי עם מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, במסגרת המאמצים לקידום כניסת החברה לתחום תשתיות הסלולר. בקרוב צפוי משרד התקשורת לפרסם החלטה שתאפשר לגורמים נוספים להשתלב בתחום תשתיות הסלולר, כאשר המדיניות המתגבשת אינה מתמקדת בחברת החשמל בלבד, אלא שואפת לאפשר כניסתם של מספר שחקנים חדשים לשוק.
שפיגלר ניסה להפיג את החששות של משרד התקשורת ושל שחקני הסלולר מכניסה עוצמתית שתתחרה בחברות עצמן באופן לא מאוזן. מנגד שפיגלר הסביר שחייבת להיות היתכנות כלכלית לחח"י לכניסה שלה לתחום אחרת כל המהלך יהיה חסר תוחלת.
בעקבות השימוע הציבורי שנערך בנושא, המשרד מתמודד עם האתגר המורכב של איזון בין שני אינטרסים מרכזיים: מחד, החשש של חברות הסלולר הקיימות מפני תחרות מצד גופים בעלי כוח שוק משמעותי, ומאידך, הצורך בפתיחת השוק לשחקנים נוספים – מגמה המקובלת בשווקים מפותחים ברחבי העולם, בעיקר באמצעות חברות מגדלים ייעודיות.
משרד התקשורת אינו שולל שיתופי פעולה בין חברות הסלולר בתחום התשתית הפסיבית (ברמת התשתיות הפיזיות), אך מעדיף כי שיתופי פעולה אלה יתבצעו באמצעות גורמים שלישיים. עם זאת, קיים חשש כי גוף בסדר גודל של חברת החשמל עלול לצבור כוח שוק משמעותי מדי בתחום, מצב שאינו רצוי אף הוא. לפיכך, המשרד שואף למצוא את נקודת האיזון המיטבית בין הצרכים השונים.
תשתיות פסיביות בתחום הסלולר כוללות את המגדלים, העמודים, המבנים והתרנים עליהם מותקן הציוד האקטיבי. בשוק התקשורת העולמי, חברות מגדלים עצמאיות כדוגמת American Tower Corporation ו-Crown Castle מספקות שירותי תשתית למפעילי סלולר רבים. מודל דומה של שיתוף תשתיות מיושם בהצלחה במדינות רבות באירופה, תוך הפחתת עלויות והגברת היעילות התפעולית והסיבה שזה לא קורה בישראל היא בעיני משרד התקשורת סימן לא בריא.
















