ההתייקרות המשמעותית בתעריפי שוק הסלולר נמצאת תחת מעקב הדוק של משרד התקשורת, אשר מחזק את עמדתו בדבר חשיבות שימור פעילותם של המפעילים הסלולריים הווירטואליים (MVNO – Mobile Virtual Network Operator). עמדה זו מתחדדת בעקבות החלטת מרבית חברות הסלולר להעלות את מחירי חבילות הגלישה ברשת ה-5G.
עמדת משרד התקשורת מתנגשת חזיתית עם גישת משרד האוצר, אשר דורש לבחון מחדש את פעילות המפעילים הווירטואליים. האוצר טוען כי אלה מתנהלים כ"רוכבים חופשיים" (Free Riders) – נהנים מתשתיות קיימות מבלי להשתתף בעלויות ההשקעה, ובכך מייצרים כשל שוק המחליש את התמריץ של החברות העצמאיות להשקיע בתשתיות.
הצוות הבינמשרדי, שכלל נציגים ממשרד התקשורת, רשות התחרות, רשות החדשנות, בנק ישראל, משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה, המליץ לבחון את מעמדם של המפעילים הווירטואליים כפתרון אפשרי לרמת ההשקעות הנמוכה בתשתיות 5G בישראל. למרות שהוחלט על הקמת צוות משותף לבחינת הסוגיה, הצוות טרם הוקם, ולאור העלייה האחרונה במחירים, סביר להניח שלא יוקם בעתיד הקרוב.
בכירים במשרד התקשורת מדגישים כי דווקא לנוכח התייקרות התעריפים, חשיבותם של המפעילים הווירטואליים גוברת. המשרד דוחה את דרישות המפעילים העצמאיים להטיל על המפעילים הווירטואליים חובת השתתפות בהשקעות או להגביל את פעילותם לרשתות 4G בלבד.
חשוב לציין כי טענות המפעילים העצמאיים מעוררות תמיהה, שכן הם מארחים את המפעילים הווירטואליים מרצונם החופשי ומפיקים מכך רווחים. למעשה, הם מבקשים מהמשרד לפתור בעיה שהם עצמם תרמו ליצירתה, כאשר הסכימו למכור שירותי רשת במחירים נמוכים למפעילים הווירטואליים.
עם זאת, משרד התקשורת מעוניין לעודד מפעילים וירטואליים להתפתח ולהפוך למפעילים עצמאיים בהיקף פעילות רחב יותר, במקום להסתפק ברכישת שירותים מקצה לקצה. המשרד מדגיש כי לא יינקטו צעדים שעלולים לדחוק את המפעילים הווירטואליים מהשוק.
















