גופי השקעה העוסקים בתחום התשתיות ממתינים בדריכות להחלטת משרד התקשורת בנושא הבעלות על תשתיות סלולר והרפורמה המתגבשת. גורמים בענף טוענים כי המדיניות החדשה עשויה ליצור שינוי מבני משמעותי בשוק הסלולר ולהוביל לכניסת שחקנים חדשים לתחום.
במשרד התקשורת מודעים לציפיות הגבוהות להחלטת השר בנושא. ההערכות הן כי גורמי המקצוע יסיימו את עבודתם עד סוף החודש, והמדיניות החדשה תפורסם בחודש העוקב. במוקד הרפורמה עומדת ההחלטה התקדימית לאפשר ליזמים חיצוניים להקים, להפעיל ולתחזק תשתיות רדיו סלולריות ולהשכירן למפעילי הסלולר – זאת בשונה מהמצב הנוכחי, שבו מפעילי הסלולר נדרשים להיות הבעלים של כל תשתיות הרשת שלהם.
סוגיה מרכזית בדיונים נוגעת לאפשרות שחברת החשמל תיכנס לתחום ותנצל את רשת החלוקה שלה להקמת אתרים סלולריים. ההתנגדות העיקרית למהלך זה צפויה מצד אגף התקציבים במשרד האוצר, החושש מכניסת שחקן ממשלתי דומיננטי לשוק תחרותי פרטי. בחברת החשמל מודעים למורכבות המאבק מול אגף התקציבים, וצפוי כי ינהלו אותו בעיקר במישור הפוליטי.
בחודשים האחרונים בחנו קרנות השקעה שונות את האפשרות להיכנס לתחום תשתיות הסלולר באמצעות עסקאות מסוג Sale-and-Leaseback (עסקאות מגדלים). עסקאות אלה לא יצאו לפועל בשל היעדר כדאיות כלכלית מנקודת מבטן של חברות הסלולר. עם זאת, בעקבות הרפורמה המתוכננת בנושא הבעלות על תשתיות סלולר, צפוי כי הנושא יעלה מחדש לדיון, כולל אפשרות לשיתוף פעולה עם חברת החשמל.
לרפורמה המתוכננת עשויות להיות השלכות משמעותיות על שוק התקשורת הישראלי, ובפרט על מבנה העלויות של חברות הסלולר, והיא תתווסף לרפורמות נוספות שמתכוננות השנה במטרה לקדם את ההשקעה בתחום, מתוך תקווה שהדבר יביא לשיפור במהירויות הגלישה ויתרום לחדשנות טכנולוגית שתבוא בעקבות זאת.
















