מינהל הדיור הממשלתי, הפועל תחת החשב הכללי במשרד האוצר, פרסם היום מכרז חדש שעשוי לשנות את נוף התקשורת הסלולרית בישראל. המכרז, שמספרו 02/25, מזמין את חברות הסלולר להציע הצעות להקמת מתקני שידור על נכסי מדינה, במהלך שנועד לייעל את פריסת התשתיות הסלולריות ברחבי הארץ. כפי שנחשף בזמן אוויר https://zmanavir.co.il/cellular/27344/ מדובר על מחיר של 1,750 שקל לחודש.
על פי תנאי המכרז, החברות שיזכו יוכלו להקים מתקני שידור הכוללים אנטנות, משדרים ותרנים על גבי נכסים ממשלתיים שיוקצו לכך. העלות השנתית נקבעה על 21,000 שקלים בתוספת מע"מ, כשהסכום צמוד למדד המחירים לצרכן של ינואר 2025. תקופת ההתקשרות הראשונית תימשך עד סוף 2025, עם אפשרות להארכה של עד חמש שנים נוספות.
חידוש משמעותי במכרז הוא האפשרות לשיתוף תשתיות בין החברות. הזוכים יוכלו להעניק זכויות שימוש במתקנים למפעילים סלולריים נוספים, בכפוף לאישור מראש של המינהל. מהלך זה צפוי להפחית את העלויות התפעוליות של החברות ולצמצם את הצורך בהקמת מתקני שידור כפולים.
המדינה שומרת לעצמה גמישות בחלוקת הנכסים בין הזוכים, כאשר ההקצאה תתבצע באמצעות הגרלה ממוחשבת או בחלוקה מחזורית. כל חברה שתזכה תקבל זכות שימוש של 60 חודשים בכל נכס, עם אפשרות להארכה לתקופה דומה נוספת.
חברות המעוניינות להשתתף במכרז נדרשות להחזיק ברישיון תקף למתן שירותי סלולר ולעמוד בדרישות חוק עסקאות גופים ציבוריים. את ההצעות יש להגיש באופן מקוון דרך מערכת יהלום של מינהל הרכש הממשלתי עד ה-30 במרץ 2025.
בקרב החברות הסלולריות ישנה ציפייה דרוכה למכרז היות ומדובר בנכסי נדל"ן במקומות רבים בתוך ערים שם בעיקר ישנה בעיית אתרים סלולריים.
כאן המקום להזכיר שחבר הכנסת אברהם בצלאל מש"ס, הגיש הצעת חוק פרטית בנושא שטרם עברה ועדת שרים לחקיקה אבל לזכותו ייאמר שהיה מהראשונים שדחפו ליישום הפתרון.
שר התקשורת, שלמה קרעי אמר "במשך שנים סבל שוק התקשורת מהיעדר שטחים זמינים להקמת אנטנות, מה שגרם לקליטה בעייתית ולמחירים גבוהים. אנחנו משנים את המשוואה! פתיחת אלפי נכסים ממשלתיים במחיר קבוע ונמוך תביא לתחרות אמיתית, להגדלת הפריסה הסלולרית בכל רחבי הארץ, לצמצום הפערים בין המרכז לפריפריה ולהוזלת מחירים לציבור".
החשב הכללי, רו"ח יהלי רוטנברג: "במסגרת המכרז, יתקשר מנהל הדיור הממשלתי עם חברות תשתית הסלולר להקמת אנטנות סלולריות על גגות המבנים בעלות נמוכה משמעותית ממחיר השוק, עבור כלל החברות שיזכו במכרז על כל נכס. באופן זה, תתאפשר הקמת אנטנות סלולריות על אלפי נכסים ממשלתיים המהווה מנוף לשדרוג התשתיות למען משתמשי קריות הממשלה, הציבור והמשק, אני מודה למשרד התקשורת על היוזמה המשותפת וכל הפעילות המאומצת בהוצאת המכרז".
מנכ”ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי: "הנגשת היקף רחב של נכסים ממשלתיים במחיר נמוך היא ביטוי נוסף להכרה הממשלתית בכך שתשתית הסלולר היא תשתית לאומית חיונית ולמחויבותה של הממשלה לפיתוח תשתיות תקשורת סלולריות מתקדמות בישראל".
















