שופט בית המשפט העליון, חאלד כבוב, דחה אתמול את בקשת חברת פלאפון למתן צו ביניים שימנע את המשך הליכי המכרז המרכזי לאספקת שירותי תקשורת סלולרית וציוד קצה למשרדי הממשלה. המכרז, שמוערך כגדול ביותר בתחום התקשורת שהוציאה המדינה עד כה, מעורר מחלוקת סביב סוגיית הבעלות על תשתיות התקשורת הפנים-מבניות.
במוקד המחלוקת עומדות תשתיות בשווי של כ-1.5 מיליארד שקלים שהותקנו על ידי פלאפון במבני הממשלה במהלך כעשרים השנים האחרונות, בהן זכתה החברה ברציפות במכרזים הממשלתיים. על פי המכרז החדש, נדרשת העברת הבעלות על התשתיות הללו לידי המדינה, כך שכל ספק שיזכה במכרז יוכל להשתמש בהן.
פלאפון טוענת כי מדובר ב"הלאמה" של קניינה, שכן על פי חוק התקשורת היא הבעלים החוקי של התשתיות. החברה דורשת לקבוע מנגנון שיאפשר לה לפרק את התשתיות או למכור זכות שימוש בהן במחיר ריאלי במקרה שלא תזכה במכרז.
מנגד, בית המשפט המחוזי, שדחה את העתירה המקורית של פלאפון, קבע כי מדובר בבעלות שערכה הכלכלי "זניח ואולי אפסי". בית המשפט הדגיש כי המדינה שילמה לפלאפון את מלוא העלויות עבור התקנת התשתיות ותחזוקתן, וכי החברה מעולם לא מימשה את בעלותה הנטענת – למשל, לא פירקה תשתיות גם כשהמדינה הפסיקה פעילות באתרים מסוימים.
המכרז החדש מציע מספר אפשרויות למציעים בעלי תשתיות קיימות, ביניהן מכירת התשתיות למדינה, מכירתן לספק אחר שיזכה במכרז, פירוקן או זניחתן. מציעים שאין להם תשתיות יכולים לבחור בין הקמת תשתיות חדשות או רכישת תשתיות קיימות.
בהחלטתו, השופט כבוב הדגיש את חשיבות האינטרס הציבורי והצורך בתחרות הוגנת ושוויונית בשוק התקשורת הסלולרית. הוא ציין כי המשך עיכוב המכרז משמעותו המשך התקשרות עם פלאפון בפטור ממכרז, בעלות של כ-80 מיליון שקל בשנה לקופה הציבורית.
החלטה זו מאפשרת למדינה להמשיך בהליכי המכרז, שצפוי להיות בעל השפעה רבה מאד על המחירים בשוק התקשורת הסלולרית במגזר העסקי.
















