משרד התקשורת הזמין את נציגי החברות הסלולריות לשיחות עדכון בדבר התקדמות סגירת רשתות הסלולר הישנות בדור 2-3 עד סוף 2025. המשרד מבקש לשמוע מקרוב על התקדמות התהליך כדי להיערך מבעוד מועד לאפשרות של עיכובים או הפרעות שיעכבו את הסגירה שלה יש השלכות בעלות משמעות רחבה לשוק הסלולר.
נזכיר שבחודש נובמבר האחרון משרד התקשורת פנה לחברות הסלולר https://zmanavir.co.il/cellular/26379/ בדרישה לקבל מידע מפורט על היקף המכשירים הפועלים ברשתות הדור השני והשלישי, כחלק מההיערכות לסגירת הרשתות הישנות בסוף 2025.
על פי החלטת שר התקשורת מיוני 2021, החברות הסלולריות נדרשות להפסיק את פעילות רשתות הדור השני והשלישי עד ל-31 בדצמבר 2025. עם זאת, המשרד מאפשר לחברות להקדים את סגירת הרשתות בכפוף לאישור מיוחד ועמידה בתנאים שנקבעו ברישיונות.
במסגרת המעקב אחר התקדמות התהליך, המשרד דרש מהחברות להגיש עד ה-14 בנובמבר דיווח מפורט על מספר המכשירים שצפויים להיות מושפעים מהמהלך. הדיווח כולל פילוח של סוגי המכשירים השונים, בהם מכשירים רגילים המשמשים לשיחות והודעות, מכשירי IoT המשמשים להעברת נתונים בלבד, ומכשירים כשרים המיועדים לשיחות בלבד.
בעשור האחרון עוברת תעשיית התקשורת הסלולרית העולמית שינוי משמעותי, כאשר מפעילי סלולר ברחבי העולם מובילים תהליך מורכב של כיבוי הדרגתי של רשתות הדור השני והשלישי (2G/3G). תהליך זה, המכונה בתעשייה "Sunset", נובע משילוב של גורמים טכנולוגיים וכלכליים, כאשר המטרה העיקרית היא פינוי תדרים לטובת טכנולוגיות מתקדמות יותר.
בבסיס התהליך עומדת העובדה כי הטכנולוגיות המשמשות ברשתות 2G ו-3G מנצלות את ספקטרום התדרים באופן לא יעיל בהשוואה לטכנולוגיות המודרניות. בנוסף, החזקת מערכות מרובות דורות מחייבת תחזוקה של ציוד ייעודי, צריכת חשמל גבוהה והקצאת משאבי רשת נפרדים, מה שמייקר משמעותית את עלויות התפעול של המפעילים.
מבט על המפה העולמית מגלה כי המגמה כבר בעיצומה במדינות רבות, אך בישראל האתגר הוא יותר מורכב בגלל שבקרב המגזר החרדי עדיין ישנם רבים שמחזיקים טלפונים כשרים ישנים הפועלים בטכנולוגיה.
אחד האתגרים המשמעותיים בתהליך הוא המיגרציה של מיליוני מכשירי IoT הפועלים על רשתות 2G/3G. מכשירים אלו, הכוללים מערכות אזעקה, מוני חשמל חכמים ומערכות ניטור תעשייתיות, דורשים פתרונות מעבר כמו שדרוג מודולי התקשורת ל-4G LTE-M או NB-IoT, החלפת המכשירים בחדשים, או מעבר לטכנולוגיות תקשורת אלטרנטיביות.

















לדור 3/3.5 יש פחות קרינה מדור 2 או דור 4, אז לטובת בריאות הציבור, ולטובת אלו שרגישים לקרינה, מבקשים להמשיך עם הטכנולוגיה הזו גם אחרי סוף 25.