בעוד כשבועיים וחצי תיפתח תערוכת הסלולר השנתית MWC 2025 בברצלונה. השנה, בקרב המפעילים הישראליים, לא ניכרת הציפייה הדרוכה המאפיינת בדרך כלל את התקופה שלפני התערוכה. מרבית מנכ"לי חברות הסלולר אינם מתכוונים להשתתף באירוע, ותחת זאת ישגרו משלחות מצומצמות של סמנכ"לים ומנהלי אגפים, המגיעים לתערוכה כמעט כמתוך הרגל.
ייתכן שהסיבה לכך נעוצה בתחושת האכזבה מהיעדר מנועי צמיחה סביב הדור החמישי, לצד אכזבה ממבנה שוק הסלולר בישראל ומההבנה שהבעיות המרכזיות של הענף לא תיפתרנה בברצלונה. האתגרים העיקריים של המפעילים – ריבוי מפעילי MVNO שאינם נושאים בעלויות ההשקעה ברשתות, ובעיית המשווקים הייחודית לישראל. עבור הצרכנים זו אולי בשורה טובה שהמחירים נותרים נמוכים, אבל בידול ברשתות לא יהיה.
חרף ההכרזות על העלאת מחירים בתחילת השנה מצד סלקום, הוט מובייל ופלאפון, חלק מהמפעילים ממשיכים למכור במחירים נמוכים מאוד. פרטנר טרם הכריזה על העלאת מחירים רשמית, בעוד המפעילים הווירטואליים ממשיכים להציע מחירים תחרותיים במיוחד. לאחרונה אף התפרסמה הצעת מחיר לחבילת דור חמישי במחיר הנמוך מ-21 שקלים לחודש מאחד המפעילים שהכריזו על העלאת מחירים.
בשוק שבו הסלולר הפך למוצר בסיסי (קומודיטי), חברה סלולרית תתקשה לשמר חבילות במחיר של 60 שקלים כאשר המתחרים מציעים חבילות דור חמישי ב-20 שקלים. בהיעדר נאמנות צרכנים למפעיל ובלי תחרות על איכות הרשתות, נטישת לקוחות מוגברת עלולה להוביל במהירות לשאלות מצד בעלי המניות.
במקביל למתרחש בישראל, לפני מספר שבועות עורר מנכ"ל אריקסון, ביורן אקהולם, הדים רבים בתקשורת הבינלאומית בעת שקיים שיחת משקיעים על תוצאות 2024. בעוד שבעבר החלפת הדורות בסלולר התרחשה בערך אחת לעשור והביאה שינויים משמעותיים – כמו המעבר מ-2G ל-3G שהביא שירותי אינטרנט, או המעבר ל-4G שהביא חוויית גלישה מהירה יותר – היתרון של הדור החמישי נותר מעורפל יותר עבור המשתמשים.
אקהולם רמז כי הדור החמישי עשוי להיות האחרון בשרשרת השינויים המהותיים. לדבריו, "6G, שצפוי להגיע סביב 2030, יהיה למעשה אבולוציה של 5G ולא מהפכה טכנולוגית כפי שראינו במעברים הקודמים". הוא הדגיש כי המעבר ל-6G יתבסס על תשתיות הדור החמישי ולא יצריך החלפה מלאה של הרשת.
ספקי הציוד הגדולים, שבעבר הרוויחו את עיקר הכנסותיהם מהחלפת רשתות בכל דור חדש, חווים ירידה בביקוש מצד המפעילים. הסיבה לכך נעוצה בכך שהמפעילים אינם רואים החזר השקעה מספק מהשדרוגים היקרים, לצד האטה מסוימת בקצב הגידול בביקוש לתעבורת אינטרנט סלולרי.
לפי אקהולם, הדור החמישי המתקדם והדור השישי יהיו מבוססי ענן יותר, עם דגש על ארכיטקטורה אופקית. המשמעות היא שאריקסון מכוונת לעתיד שבו צמיחת התעבורה תהיה משנית לבידול בשירותים המתאפשר באמצעות יכולות חכמות של הרשת – במילים אחרות, המעבר יהיה מדגש על חומרה לדגש על תוכנה.
















