משרד התקשורת מרים דגל אדום ומפרסם קריאת אזהרה חמורה לכל הגורמים הרלוונטיים בנוגע לאסדרה הצפויה בתחום התדרים החל מה-1 בינואר 2026. המשרד נוקט בצעד חריג זה לנוכח העובדה שמשטרת ישראל אינה מגיבה ואינה פועלת לסגירת רשת "ניצן" ולפינוי התדרים הסלולריים שבשימושה בתחום ה-850 מגה-הרץ עד למועד הקובע.
פניית משרד התקשורת מהווה תמרור אזהרה משמעותי, הקורא לכל הגורמים המעורבים להתעשת ולהבין את חומרת האירוע הצפוי עם פינוי המשטרה וסגירת הרשתות הישנות בדור 2-3. לאור זאת, המכתב הופנה לשורה ארוכה של שרים בממשלה, לרבות גורמים במשטרה, בצה"ל, בשב"כ ובגופים ביטחוניים נוספים.
עיקר המחדל מיוחס למשטרת ישראל, אשר בשל מחלוקות מתמשכות עם משרד האוצר וכשלים תפקודיים פנימיים, אינה מצליחה להניע את המהלך לפינוי התדרים ולהקמת רשת חדשה בתחום תדרים חלופי שהוקצה לה על ידי משרד התקשורת.
התדרים שבהם פועלת כיום רשת "ניצן" אמורים לעבור ב-1 בינואר 2026 לשימוש החברות הסלולריות, אשר כבר פינו תדרים סמוכים ואמורות לקבל במקומם את התדרים החדשים. כעת, המשטרה מעכבת את התהליך ונדרשת לפנות את התדרים שברשותה.
אולם, המשטרה, בשורה של מחדלים חמורים לאורך שנים, אינה מתקדמת בנושא והסיכוי שתצליח להקים רשת חדשה בתחום שהוקצה לה עד סוף השנה נראה קלוש ביותר. הסיבה המרכזית לעיכוב טמונה במחלוקת קשה בין המשטרה לבין החשב הכללי באוצר סביב מתכונת המכרז ועתיד הרשת. החשב הכללי דורש מהמשטרה להתחייב למכרז תחרותי ולא לבחור בספק יחיד – חברת מוטורולה סולושנס.
בשורה התחתונה, המשטרה אינה מתפעלת כראוי את האירוע, והתוצאה המסתמנת היא כאוס תדרים מסוכן שעלול להתרחש ב-1 בינואר 2026.
משרד התקשורת עושה מאמצים רבים לקדם פתרון לבעיה המורכבת. בשבוע שעבר, הרים המשרד פעם נוספת קול זעקה לכל הגופים המעורבים, בקריאה להתעשת ולדרבן את המשטרה לפעולה מידית.
חשוב לציין כי בחודש הבא אמור משרד התקשורת להקצות את התדרים החדשים לחברות הסלולריות לטובת ניסוי שיימשך עד סוף השנה. ניסוי זה הוא חיוני ביותר, שכן הוא יאפשר לחברות להיערך עם הציוד המתאים בתחום התדרים החדש – אירוע שהן מצפות לו כבר שנים ארוכות. החברות הסלולריות נמצאות במחסור בתדרים שהמדינה התחייבה להקצות להן, בתמורה לפינוי תדרים שבשימושן כיום. הניסוי אמור בין היתר להתמודד עם אי פינוי רשת המשטרה.
משרד התקשורת אינו מתכוון להסתפק באזהרות בלבד. המשרד הודיע למשטרה כי החל מחודש אפריל בכוונתו להטיל עליה חובת תשלום אגרות תדרים. זאת מכיוון שהתדרים שהמשטרה אינה מפנה הם תדרים סלולריים יקרי ערך, שעבורם משלמות החברות הסלולריות עשרות מיליוני שקלים בשנה.
תדרי ה-850 מגה-הרץ, שבהם פועלת כיום רשת "ניצן" של המשטרה, נחשבים לתדרים "זהב" בעולם התקשורת הסלולרית. תדרים אלה מאופיינים ביכולת חדירה טובה למבנים ובטווח כיסוי רחב יחסית. אלה תכונות חיוניות במיוחד לרשתות סלולריות מסחריות, המבקשות לספק כיסוי איכותי למנויים רבים באזורים נרחבים.
אם המשטרה לא תפנה את התדרים עד המועד הקובע, ההשלכות עלולות להיות חמורות ורחבות היקף: החברות הסלולריות, שכבר פינו תדרים אחרים כחלק מהסכם עם המדינה, עלולות למצוא את עצמן ללא התדרים החדשים שהובטחו להן, מה שעלול לפגוע בשירות למיליוני לקוחות.
בנוסף לא ניתן לסגור את רשת ניצן ללא רשת חלופית וההפרעות ההדדיות עלולות לפגוע ביכולת התקשורת המבצעית של המשטרה עצמה. הבעיה מוכרת בעולם ולכן ומדינות רבות מצאו פתרון תקשורת אחוד לכוחות החירום תוך שיתוף פעולה עם חברות סלולריות מסחריות, או רשת תקשורת נפרדת למשטרה ולגופי החירום כפי שמשרד התקשורת רוצה לעשות ולאחד את פיקוד העורף עם המשטרה ברשת תקשורת אחת מתקדמת.

















לא קוראים לזה כאוס, קוראים לזה מוטורולה