הדיון על שיתופי פעולה בתחום הסלולר באמצעות טכנולוגיית MOCN (Multi Operator Core Network) מקבל בימים אלה תפנית חדה ומעוררת מחלוקת: יוזמת חברת החשמל (חח"י) לבחון את האפשרות להקים תשתית סלולרית שתשמש מספר מפעילים, עוררה התנגדות תקיפה מצד ועדי העובדים של חברות הסלולר, הרואים בניסוי ניסיון לחדירה ממשלתית סמויה לשוק תשתיות התקשורת הפרטיות.
כפי שחשפנו אמש, https://zmanavir.co.il/cellular/28347/ חח"י מתכננת לערוך פיילוט שיבדוק את יכולותיה בתחום הסלולר, תוך שימוש בתשתיות קיימות ובתדרים שמוקצים לחברות הסלולריות. במקביל, הפן הטכנולוגי לניסוי צפוי להינתן על ידי חברת אריקסון, שהיא הספק המועדף לפתרון. גורמים המקורבים למהלך הבהירו כי מדובר בשלב מקדים בלבד, אך העובדים בחברות הסלולר רואים בו מהלך מסוכן שפותח דלת לכניסת מתחרה ממשלתי לשוק פרטי ומוסדר.
"אנחנו לא ניתן יד לניסוי הזה", אמר בכיר באחד הוועדים. "חח"י מבקשת להכניס רגל בשוק הסלולר בלי לעבור את התהליך שכל מפעיל פרטי נדרש לעבור. אם הם רוצים להיות שחקן בשוק – שיבקשו רישיון מלא, ייכנסו בצורה שקופה ויישאו בכל ההתחייבויות. אבל לנסות להוכיח את יכולתם דרך שימוש בתשתיות ובתדרים שלנו – זה קו אדום מבחינתנו".
הביקורת החריפה כלפי חח"י מגיעה גם על רקע המתיחות הקיימת סביב סוגיית שיתוף הרשתות בישראל, בהמשך לכתבה שפורסמה אתמול אודות האתגרים החדשים שמציבה טכנולוגיית MOCN בשוק המקומי. משרד התקשורת נערך לקדם רגולציה חדשה בתחום, שתאפשר לשחקנים חדשים להיכנס לשוק תשתיות הסלולר.
הוועדים מזהירים כי מימוש הפיילוט של חח"י עלול לייצר תקדים מסוכן. מעבר לפגיעה הפוטנציאלית בשוק התחרותי, הם טוענים כי מדובר בניסיון לעקוף את שוק ההון, רגולציה, ומחויבויות רגולטוריות של עשרות מיליונים שהחברות הסלולריות נושאות בהן מדי שנה.
"אם מישהו חושב שנשתוק כשמשתמשים במשאבים שלנו כדי לבחון האם אפשר להחליף אותנו – הוא טועה", הוסיף אותו גורם. לדבריו, הועבר גם מסר ברוח זו לאריקסון על אף שהיא לא צד לוויכוח ורק ספקית הציוד.
















