החשב הכללי במשרד האוצר (החשכ"ל) דורש ממשטרת ישראל לממן מתקציבה את מעבר והקמת רשת "ניצן" (הווקי טוקי) החדשה כתנאי למתן פטור ממכרז לספק יחיד. מנגד, המשטרה מסרבת לדרישה זו והייתה מוכנה להתפשר על פריסת הפרויקט לאורך מספר שנים, הצעה שנדחתה על ידי החשכ"ל, כך נודע לזמן אוויר. כתוצאה מכך, הפרויקט תקוע כעת, ורשת ניצן לא צפויה להתפנות בלוחות הזמנים שנקבעו.
עיכוב זה מעמיד בסכנה את מגה-פרויקט משרד התקשורת לאסדרת תחום ה-1 גיגה וסגירת רשתות דור 2-3 בסלולר, שאמור להסתיים עד סוף שנת 2025 (עם אפשרות לדחיית סגירת רשת דור 2 עד 2027).
משיחות עם גורמים המעורבים בנושא עולה כי המשטרה הבהירה לחשכ"ל שאין ביכולתה לעמוד בלוחות הזמנים שהוקצבו לפינוי רשת ניצן והקמת רשת חדשה בתחום תדר חדש עד סוף השנה, אלא אם המדינה תממן את הפרויקט במלואו. זאת בנוסף, המשטרה דורשת שהפרויקט יבוצע בפטור ממכרז, כלומר שיימסר ישירות לחברת מוטורולה סולושנס ללא הליך תחרותי.
גורם בכיר המקורב לנושא אמר לזמן אוויר אי אפשר לצפות שהמשטרה תממן פרויקט של כחצי מיליארד שקל מתקציב קניות שעומד על 2 מיליארד שקל. המשטרה מוכנה להשקיע 30-40 מיליון שקל בשנה לפריסת הפרויקט על פני כמה שנים ולכן או שהמדינה תממן אותו או שהרשת לא תפונה.
החשכ"ל, מצדו, מנהל מאבק עקרוני וחשוב לקיום מכרז פומבי להקמת רשת ניצן החדשה. זאת לאחר שבמשך עשרות שנים המשטרה התקשרה באופן ישיר עם מוטורולה סולושנס, תוך הימנעות מקיום מכרזים פתוחים. החשכ"ל רואה ברפורמת התדרים שמוביל משרד התקשורת הזדמנות לשנות דפוס פעולה זה ולקדם תחרות בשוק.
המשמעות המיידית של העיכוב בפינוי רשת ניצן היא יצירת בעיה מהותית עבור חברות הסלולר ושוק התקשורת בכללותו. רשת ניצן פועלת כיום בתחום תדר סלולרי מבוקש מאוד, שמהווה חלק מאסדרה עולמית שישראל מחויבת לה. משרד התקשורת הודיע למשטרה עוד בשנה שעברה כי עליה לפנות את תחום התדר הזה, המיועד לעבור לשימוש חברות פרטנר, סלקום ופלאפון המפעילות בו רשתות דור 2-3 הנמצאות בתהליך סגירה.
אי-פינוי רשת ניצן במועד יגרום לכך שחברות פלאפון וסלקום לא יוכלו לעבור לתחום התדרים החדש ב-800 מגה-הרץ באופן מלא. התיאום הטכני מול המשטרה צפוי להפוך למורכב ובעייתי לתפעול שוטף, מכיוון שהרשתות יגרמו להפרעות הדדיות.
רפורמת התדרים שמוביל משרד התקשורת מהווה צעד משמעותי בהתפתחות התקשורת הסלולרית בישראל. התוכנית כוללת סגירה הדרגתית של רשתות דור 2 ו-3 עד סוף שנת 2025, כדי לפנות תדרים לטובת רשתות מתקדמות יותר – דור 4 ו-5.
המהלך לסגירת הרשתות הישנות כולל שלושה שלבים עיקריים שהחל מאיסור יבוא מסחרי של מכשירים התומכים בטכנולוגיות דור 2 ו-3 בלבד, הפסקת חיבור מכשירים חדשים התומכים בטכנולוגיות הישנות לרשת, ועד 31 בדצמבר 2025 – סגירה מלאה של רשתות דור 3, ואפשרות לדחיית סגירת רשתות דור 2 עד 2027
המצב הנוכחי מעמיד את משרד התקשורת בפני דילמה: כיצד להמשיך ברפורמת התדרים כאשר פינוי רשת ניצן מתעכב. הפתרונות האפשריים שעומדים על הפרק כוללים מציאת מקורות תקציביים ייעודיים למימון הפרויקט, פשרה בין המשטרה והחשכ"ל שתאפשר התקדמות, או דחיית חלקים מרפורמת התדרים. על רקע המצוקה התקציבית בתקציב המדינה על רקע המלחמה והעובדה שהתקציב עומד להיפרץ שוב בשל התרחבות המלחמה, נראה שגורל הפרויקט נחרץ והמשטרה לא תפנה את ניצן בעתיד הנראה לעין.
השאלה המרכזית שנותרת פתוחה היא כיצד יתמודד משרד התקשורת עם אי-פינוי רשת ניצן במועד, וכיצד הדבר ישפיע על יכולתן של חברות הסלולר לקדם את הטכנולוגיות המתקדמות בישראל.

















גדי אל תיפול בפח של פלאפון…
אי פינוי הרשת של ניצן לא מעכב את סגירת רשת דור 3…
רק את המעבר של פלאפון לסלקום לתדרי 800.