גוברות ההערכות כי משרד התקשורת יחדש השנה את המאמצים לצמצום שיתוף הפעולה הפסיבי בין חברות הסלולר בהקמת אתרים סלולריים. הצעד הזה מגיע כחלק ממדיניות רחבה יותר שמטרתה לעודד תחרות בשוק תשתיות הסלולר. השת"פ הפסיבי מאפשר לחברות להקים במשותף תרנים שעליהם כל חברה מציבה את ציוד הרדיו שלה. כיום מעט מאד אתרים מוקמים באופן עצמאי וכמעט כל אתר חדש שקם החברות המתחרות מצטרפות ועולות עליו.
הצמצום המתוכנן יגיע במקביל להרחבה משמעותית של היצע השטחים להקמת אתרים סלולריים. ההרחבה תתבצע בשני מסלולים עיקריים: הראשון הוא הצפת השוק המתוכננת במסגרת מכרזי מינהל הדיור הממשלתי, שתאפשר שימוש נרחב בנכסי הממשלה ותפתח בפני חברות הסלולר אפשרויות חדשות רבות להקמת אתרים במיקומים אסטרטגיים. המסלול השני הוא רפורמה שנרקמת בימים אלה ושמטרתה להכניס שחקנים פרטיים נוספים לשוק תשתיות הסלולר, דוגמת חברות החשמל וחברות אחזקה נוספות שמחזיקות בתשתיות מתאימות כגון חברות מגדלים.
בשנה שעברה עסקה בנושא הוועדה הבינמשרדית לקידום הדור החמישי בסלולר, שבחנה לעומק את סוגיית השיתוף הפסיבי https://zmanavir.co.il/cellular/24825/. למרות שהמלצות הוועדה עדיין לא פורסמו רשמית, לזמן אוויר נודע כי הממצאים מעלים חששות משמעותיים לגבי השפעתו של שיתוף הפעולה הנוכחי על פיתוח התשתיות.
המדאיג במיוחד הוא שהבעיה בשיתוף הפעולה הפסיבי חורגת מהחששות הרגולטוריים הקלאסיים לגבי שיתוף פעולה בין מתחרים. משרד התקשורת זיהה כי שיתוף הפעולה הפסיבי יוצר אפקט הפוך למטרתו המקורית ומונע הקמה של אתרים חדשים במקומות רבים שבהם חברות הסלולר יכלו להקים אתרים עצמאית משיקולים מסחריים שלהם.
במילים אחרות, שיתוף הפעולה הפסיבי הקיים כיום יוצר "אפקט מצנן" שגורם לחברות להגביל את השקעותיהן רק למקומות שבהם מתקיים שיתוף פעולה. הרציונל מאחורי התופעה הזו הוא שחברות מעדיפות לחכות לאפשרות של שיתוף עלויות במקום להשקיע בעצמן באתרים חדשים, גם כאשר השקעה כזו הייתה כדאית מבחינה מסחרית. כתוצאה מכך, אזורים רבים נותרים ללא כיסוי אופטימלי, פיתוח התשתיות נפגע, ובסופו של דבר הצרכנים הם שמשלמים את המחיר באיכות שירות נמוכה יותר.
הרפורמה המתוכננת נועדה לשבור את המעגל הזה באמצעות הגדלת התחרות ויצירת תמריצים חדשים להקמת אתרים. כשחברות יידעו שיש בשוק שחקנים נוספים שיכולים להקים אתרים ושהיצע השטחים גדל משמעותית, הן יאלצו לפעול בצורה יזומה יותר ולא להסתמך על שיתופי פעולה בלבד. השינוי צפוי להביא לשיפור כיסוי סלולרי באזורים שהיו מוזנחים עד כה, להגברת התחרות בין החברות, ולהאצת פריסת רשתות הדור החמישי ברחבי הארץ.

















קישקוש מקושקש מארץ הקישקושים של משרד שאף פעם לא הבין בעצמו את השוק, והורס כל חלקה טובה. יש שיתוף פעולה רק שנדרש שיתוף בתורן. רוב האתרים החדשים הם ללא תרנים ולכן רובם עצמאיים. כדי להקים תורן צריך היתר בנייה וזה לוקח שנתיים – שלוש. אז מה עדיף תחרותית שתתעכב שנתיים הקמת האתר או שהוא יוקם מיידית? מה היתרון של שתי תשתיות פסיביות עצמאיות? כלום ושום דבר, וממילא התשתית האקטיבית שהיא החשובה היא עצמאית. הצפת השוק עאלק, מאיפה היומרה? משרד התקשורת לא נקף אצבע להגדיל את היצע הנכסים, ושחקנים פרטיים זה שם קוד לסוחרי נדל"ן שלא ישתפו עימם פעולה ולועדי עובדים של חברות ממשלתיות שמישהו במשרד רוצה לעשות להם מערוף ולתת להם רישיון לרשת סלולארית ללא מכרז. לא מבין את האתר, זו עיתונאות? למה לשפרר משרד ממשלתי מבלי לבדוק את הנתונים.