משרד התקשורת מאיץ בימים האחרונים את המגעים עם חברות הסלולר במטרה להרחיב את פרויקט הגיבוי האנרגטי הלאומי, כך נודע לזמן אוויר. הפרויקט, שנועד לחזק את עמידות תשתיות התקשורת בעת משברים, זוכה לעדיפות גבוהה לאור האתגרים הביטחוניים הנוכחיים. לאחרונה פרסמנו על כך מספר פעמים https://zmanavir.co.il/cellular/28697/ אך כעת מסתמנת התפתחות חדשה וזאת לאחר שבאוצר הביעו התנגדות ליוזמה https://zmanavir.co.il/cellular/28844/.
השינוי במודל המימון
על פי הנתונים העדכניים שהתקבלו, המשרד מציע לחברות הסלולריות מודל מימון חדש פחות טוב: במקום לממן 90% מעלות הפרויקט כפי שהוסכם בתחילת מלחמת חרבות ברזל, המדינה תממן כעת 70% מההשקעה הכוללת. השינוי מיועד להאיץ את קצב היישום ולהגיע לפריסה מואצת של מערכות הגיבוי תוך כחודש.
החלטה זו נובעת מהצורך הדחוף להקים מערך גיבוי אנרגטי מקיף, במיוחד באזור המרכז הצפוף, שיוכל להבטיח המשכיות שירות של עד 12 שעות ללא חשמל רשת. זמן גיבוי זה נחשב קריטי לשמירה על תקשורת רציפה בזמן חירום.
המו"מ המואץ ומעורבות משרד האוצר
במשרד התקשורת ובחברות הסלולר מתקיימים בשבועות האחרונים דיונים מואצים ואינטנסיביים על מנת להגיע להסכמות מעשיות. במקביל, משרד האוצר שותף פעיל במגעים, שכן עליו לאשר את התקציב הנדרש למימון החלק הממשלתי בפרויקט.
השאלה המרכזית הנדונה כעת היא כמות האתרים שכל חברה תוכל לצייד במערכות גיבוי תוך מסגרת הזמן הקצרה של שבועיים עד חודש. לפי הערכות ראשוניות של גורמים מקצועיים, מדובר בהשקעה מוגבלת יחסית, בהתחשב בכך שמדובר בפרויקט קצר טווח והיקף האתרים שיגובו צפוי להיות מצומצם.
בהתפתחות מעניינת, עוד בטרם אושר התקציב הממשלתי באופן סופי, מיהרה חברת פלאפון להודיע על כוונתה לצאת לפרויקט באופן עצמאי, גם ללא מימון ממשלתי. החברה הודיעה על תוכניתה להוסיף מאות מצברים על חשבונה הפרטי, תוך התמקדות באזורי חיפה והמרכז.
פרויקט הגיבוי האנרגטי נחשב לרכיב מהותי בחיזוק עמידות התשתיות הקריטיות של המדינה. במציאות הביטחונית הנוכחית, שבה תשתיות האנרגיה עלולות להיפגע, יכולת התקשורת הסלולרית לפעול ברציפות הינה קריטית לתפקוד החברה והכלכלה.
















