למרות צמיחה דרמטית בשימוש בנתונים ובמספר החיבורים הסלולריים בעולם, תעשיית המובייל מצליחה לצמצם את פליטות גזי החממה שלה – כך עולה מהדו"ח השנתי החמישי Mobile Net Zero 2025 של ארגון ה – GSMA. הדו"ח מצביע על כך שהתעשייה החלה לנתק את הקשר הישיר בין גידול בתעבורה סלולרית לבין גידול בפליטות, הישג חשוב לקראת עמידה ביעדי האקלים.
לפי הנתונים, הפליטות התפעוליות (Scope 1 ו־2) של תעשיית הסלולר ירדו ב־8% בין השנים 2019 ל־2023, בשעה שמספר החיבורים הסלולריים עלה ב־9% ותעבורת הנתונים כמעט שילשה את עצמה. מדובר בהיפוך מגמה משמעותי ביחס למגזרים אחרים, שבאותו פרק זמן העלו את פליטותיהם בכ־4%.
עם זאת, קצב הירידה הנוכחי רחוק מלהספיק. לפי הדו"ח, כדי לעמוד ביעד של אפס פליטות נטו עד שנת 2050, תידרש ירידה שנתית ממוצעת של 7.5% עד 2030 – יותר מכפליים מהקצב הנוכחי.
התקדמות באימוץ אנרגיה מתחדשת
אחת ההתפתחויות הבולטות שהדו"ח מדגיש היא המעבר של מפעילים לאנרגיה מתחדשת. ב־2023, כ־37% מהחשמל שנצרך על ידי מפעילים שדיווחו ל־CDP (ארגון המודד את פליטות הפחמן) הגיע ממקורות מתחדשים – זינוק משמעותי מהנתון של 13% ב־2019. צעדים אלו הביאו למניעת פליטה של כ־16 מיליון טון פחמן דו־חמצני.
בין האמצעים שננקטו: שדרוג תשתיות לרשתות חסכוניות יותר, סגירת מערכות ישנות עתירות אנרגיה, מעבר לאגירת אנרגיה סולארית, וצמצום השימוש בגנרטורים מונעי דיזל. הארגון מדגיש שהמשך ההתקדמות תלוי גם ברגולציה מקומית שתאפשר נגישות גבוהה יותר לאנרגיה ירוקה.
הובלה אזורית: אירופה, אמריקה הלטינית – ועתה גם סין
אירופה מובילה את מגמת הפחתת הפליטות עם ירידה של 56% בפליטות התפעוליות בין 2019 ל־2023. אחריה אמריקה הצפונית (44%-) ואמריקה הלטינית (36%-). באסיה נרשמת מגמת שיפור, כשדו"ח חדש מצביע על ירידה ראשונה בפליטות בסין – 4% בשנת 2024 – הודות לגידול פי ארבעה בשימוש באנרגיה מתחדשת.
סין, השוק הסלולרי הגדול בעולם עם מעל מיליארד חיבורים ב־5G, נחשבת לשחקן מכריע בהשגת היעדים הגלובליים. ההתקדמות שלה בשנת 2024 נתפסת כסימן מעודד לקראת שיתוף פעולה אזורי רחב יותר.
יעדים מבוססי מדע ופעילות גלובלית
81 חברות סלולר ברחבי העולם – המייצגות כמעט מחצית מהשוק – הציבו לעצמן יעדים מבוססי מדע (Science-Based Targets). כוח המשימה לאקלים של GSMA כולל כיום 77 מפעילים שמייצגים 80% מהחיבורים הגלובליים.
ראש תחום האקלים בארגון, סטיבן מור, מסר כי "התעשייה אינה עוסקת ב־greenwashing או ב־greenwishing – אלא ב־green acting. הפליטות נעות בכיוון הנכון, אך הקצב חייב להכפיל את עצמו."
המכשול הבא: פליטות שרשרת האספקה (Scope 3)
אף שפליטות התפעול (Scopes 1 ו־2) נמצאות בירידה, פליטות Scope 3 – אלו שמקורן בשרשרת האספקה, ייצור מכשירים, ולוגיסטיקה – עדיין מהוות כשני שלישים מטביעת הפחמן של הענף. דו"ח GSMA מתריע כי רמת השקיפות והמעקב בתחום זה עדיין לוקה בחסר, ושמדובר באתגר קריטי להמשך הדרך.
חברות שמחויבות ליעדים מדעיים אינן יכולות להתעלם מהיקף זה, שכן הוא מהווה מרכיב מרכזי בחישוב ההתחייבויות הכוללות להפחתת פליטות.
כלכלה מעגלית ומכשירים מחודשים
הדו"ח מצביע גם על מגמות מבטיחות בתחום הכלכלה המעגלית:
כ־90% מהמשתמשים שנסקרו ציינו שחשוב להם לרכוש מכשירים עמידים וברי תיקון. שוק המכשירים המחודשים נמצא בצמיחה מהירה, וצפוי להגיע לשווי של 150 מיליארד דולר עד 2027. מכשירים מחודשים מייצרים כ־80–90% פחות פליטות ממכשירים חדשים.
לסיכום, הדו"ח מדגיש את הצורך בתכניות אקלים ארוכות טווח מצד מפעילים – Climate Transition Plans – שיאפשרו מיפוי סיכונים ופעולה ממוקדת. GSMA צפויה למקד את תכניותיה בתחום זה בשנתיים הקרובות.
למרות ההישגים המשמעותיים, ברור כי הדרך לנטו-אפס עד 2050 דורשת מאמץ מוגבר, חדשנות רגולטורית ושיתוף פעולה גלובלי עמוק יותר. התעשייה הסלולרית צועדת בכיוון הנכון – אך אתגרי האקלים מחייבים האצה ניכרת בקצב הצעדים.
















