אחת מתופעות הלוואי המפתיעות של מלחמת "עם כלביא", שאינה נראית כלפי חוץ אך משפיעה מאוד על תפקוד מערכות התקשורת, היא העומס החריג על רשתות הסלולר בזמן אזעקות ואחריהן. מסתבר שכאשר אזרחים נכנסים למקלטים ולממ"דים, המכשירים הסלולריים שלהם מאבדים קליטה – ולעיתים מתנתקים לגמרי מהרשת. הבעיה מתחילה כעבור דקות: עם סיום האזעקה, כאשר עשרות ולעיתים מאות אלפי מכשירים מבקשים להתחבר מחדש – כולם כמעט בו-זמנית.
הגורם לתופעה נעוץ בהתנהגות הצרכנית בתקופות אזעקה והסלמה ביטחונית. עם הישמע אזעקות צבע אדום, רבבות אזרחים נכנסים לממ"דים ולמקלטים תת-קרקעיים, שם איכות הקליטה הסלולרית יורדת בצורה דרמטית, ולעיתים נעלמת לגמרי.
במצב כזה, המכשיר מאבד קשר עם האנטנות הסלולריות, מתנתק מה־RAN (רשת הגישה הרדיואית), וכפועל יוצא – מתבצע ניתוק בפועל מהרשת הסלולרית. כאשר הציבור יוצא בחזרה למרחב הפתוח, מתרחשת התחברות מחדש של עשרות עד מאות אלפי מכשירים כמעט בו-זמנית, מה שמביא לגל רישום פתאומי.
התוצאה: גל פתאומי ואינטנסיבי של התחברויות לרשת, שמהנדסי הרשת מכנים אותו "Burst". זהו למעשה זרם אדיר של בקשות חיבור מצד מכשירים ניידים, שעלול להעמיס מאוד על מרכזי הבקרה והתעבורה של חברות הסלולר.
"הטלפונים לא באמת מפסיקים לפעול", מסביר בכיר בתעשייה, "אבל כשהם נמצאים בתוך מרחב סגור כמו מקלט תת-קרקעי, הם מאבדים את האות. ואז, כשכולם יוצאים בבת אחת – כולם מתחברים שוב, ויוצרים עומס כמו פקק תנועה בכניסה לעיר".
בחברות הסלולר זיהו את הדפוס כבר בסבבי לחימה קודמים, אך במלחמה הנוכחית ממדי התופעה גדלו. לפי הערכות, באירועים מסוימים נרשמו מאות אלפי חיבורים מחודשים תוך פחות מדקה – מספרים שהרשתות אינן בנויות לטפל בהם באופן שגרתי.
כדי להתמודד עם העומס, ביצעו המפעילים שורה של התאמות: חיזוק השרתים המרכזיים, שיפור מערכות הזיהוי והרישום, והרחבת הקיבולת של אותן מערכות שמזהות את המנוי ומקשרות אותו אל הרשת. בנוסף, בחלק מהמקרים נעשה שימוש במנגנונים שמאפשרים לדחות מעט את ההתחברות – כדי למנוע עומס מיידי.
"המטרה שלנו הייתה פשוטה", אומר גורם באחת החברות, "שגם אם כולם יוצאים יחד מהמקלט – אף אחד לא יישאר בלי קליטה או בלי יכולת לבצע שיחה". לדבריו, נכון לעכשיו, כל החברות הצליחו להתמודד עם העומסים, אך מדובר בתופעה שדורשת תכנון מראש והיערכות מתמשכת.
האתגר, יש לציין, לא מוגבל רק לשיחות. גם שירותים כמו שליחת הודעות, קבלת התראות או גלישה בסיסית עלולים להיפגע באותם רגעים של התחברות המונית. ובזמן חירום – כל שנייה קובעת.
כפי שכבר ציינו עד כה רשתות התקשורת בישראל בסלולר ובקווי מתפקדות בצורה מאד מרשימה במלחמה, ובפער ניכר ממה שחווינו רק לפני מספר שנים בודדות בתקופת הקורונה https://zmanavir.co.il/internet/28978/.

















גד שים לב מכרז חשכל סלולר לעובדי מדינה נדחה בפעם המי יודע כמה עד לסוף השנה 31/12/25.
יכול לעלות כתבה מעודכנת?
ושמעתי שהחשכל צריך להחליט על חלוקת המשרדים לפי חלוקה 60-40%