החברות פלאפון, סלקום, PHI (המשותפת להוט מובייל ופרטנר) ומגדלי תקשורת זכו במכרז פומבי שפרסמה המדינה, שמטרתו להקצות נכסי מדינה לצורך הצבת אנטנות סלולריות ומתקני שידור. מדובר במהלך שצפוי להקל על חברות הסלולר בהקמה של אתרים חדשים, להפחית את עלויות השכירות ולאפשר האצה בפריסת תשתיות התקשורת.
מאות נכסים ממשלתיים זמינים לשימוש
המכרז שיצא לדרך באמצעות חברת "הדיור הממשלתי", שבאחריות החשב הכללי במשרד האוצר, פונה למפעילים הסלולריים בעלי רישיון. הזוכות יוכלו להתקשר עם המדינה בחוזה מסגרת שיאפשר להן להציב אנטנות, משדרים, תורנים וציוד תקשורת נוסף על גבי מבנים וגגות בבעלות ממשלתית.
ההקצאה תבוצע באמצעות הליך פרטני, המבוסס על הגרלות ממוחשבות או שיטת "כל הקודם זוכה", וכל נכס יוקצה לזוכה אחת בלבד.
תשלום קבוע ותנאים רגולטוריים ברורים
המדינה קובעת מחיר אחיד לשימוש בנכסים – 21,000 שקל לשנה, צמוד למדד וללא עלויות נוספות. ההרשאה תינתן לתקופה של עד חמש שנים, עם אפשרות להארכה נוספת לפי שיקול דעת הממשלה. חברה שלא תקים אתר פעיל תוך שנה ממועד ההרשאה – תאבד את זכויות השימוש בנכס. המטרה היא להשלים בחודש הקרוב חתימת חוזים עם החברות ולאחר מכן להתחיל באופן מיידי שחרור של נכסים לטובת המהלך, בכל רחבי הארץ. על פי בדיקות של מינהל הדיור הממשלתי, קיימים כ – 800 נכסים שניתן להשתמש בהם ושחרורם לשוק ייעשה בהדרגה בהתאם לשיקול דעתו של המינהל. ניתן יהיה להקים יותר מאנטנה סלולרית אחת על גג מבנה, כך שהחברות יוכלו גם להקים אתרים משותפים במיקומים מבוקשים.
מגמה של האצת פריסת רשתות סלולריות
במשרדי האוצר והתקשורת רואים במהלך כלי אסטרטגי להרחבת תשתיות הדור החמישי (5G). בנוסף לצמצום העלויות, הציפייה היא שהשימוש בנכסים ממשלתיים – אשר לעיתים ממוקמים באזורים עירוניים צפופים – יוכל לספק יתרון תכנוני משמעותי מול חסמים רגולטוריים ומול עלויות גבוהות בגגות פרטיים. חלק מהחברות כבר הודיעו לבעלי נכסים שבמידה ולא יפחיתו מחירי שכירות הם יפנו את האתר.
גורמים בענף: מהלך חיובי שיחסוך זמן וכסף
בתעשייה בירכו על הזכייה. לדברי בכיר באחת החברות, "נכס ממשלתי מציע יציבות, זמינות, מיקום אסטרטגי ובעיקר – דרך קצרה יותר להקמה. זה צעד בכיוון הנכון מבחינת המדינה והמפעילים".
















