חברת סלקום תממש את האופציה למכור את החזקותיה (23.3%) במיזם הסיבים IBC לקבוצת הרוכשים בראשות הפניקס ומור גמל ופנסיה, תמורת 520 מיליון שקל. בכך, גדל היקף העסקה הכוללת לרכישת השליטה ב–IBC לכ-1.52 מיליארד שקל – על רקע שווי מוערך של כ–2 מיליארד שקל למיזם כולו.
כבר מהשלבים הראשונים של העסקה היה ברור שסלקום נוטה לממש את האופציה. הסיבה המרכזית היא התמורה הגבוהה שהיא צפויה לקבל – פי ארבעה מעלות ההשקעה המקורית – אך גם ההערכה כי החזקה ישירה ב-IBC אינה מקנה לה עוד יתרון תחרותי מובהק, נוכח פתיחת שוק הסיבים לתחרות סיטונאית.
השלמת העסקה צפויה להניב לסלקום רווח הון מהותי לפני מס, בגובה הפער בין התמורה שתתקבל (520 מיליון שקל בתוספת ריבית ככל שתחול) לבין עלות ההשקעה בשותפות, שעמדה נכון ל-31 במרץ 2025 על כ-120 מיליון שקל בלבד.
לדברי סלקום, ההשפעה התזרימית על דוחותיה הכספיים צפויה להיות חיובית, בגובה תמורת המכירה בניכוי המס שיחול. עם זאת, החברה מדגישה כי אין ודאות להשלמת העסקה, שכן היא תלויה בהתקיימות התנאים המתלים ובמועד הסגירה שנקבע להסכם – בתוך עשרה חודשים ממועד החתימה. אם לא תושלם העסקה בפרק זמן זה, כל אחד מהצדדים רשאי לבטלה.
פרידה ממיזם שבנתה מחדש
סלקום נחשבת לאחת האחראיות המרכזיות להחייאת IBC, מיזם הסיבים שהוקם ב-2013 על בסיס תשתית חברת החשמל ונקלע למשבר חמור בעשור הקודם. לאחר רכישת השליטה בו ב-2019, צירפה סלקום כשותפה את קרן תש"י ובהמשך גם את הוט, והשלוש החזיקו יחד 70% מהמיזם, בעוד חברת החשמל נותרה עם 30% כבעלת מניות פסיבית.
תחת הבעלות החדשה, הפכה IBC לגורם תחרותי בשוק תשתיות התקשורת למשקי בית, מול השליטה ההיסטורית של בזק. החברה פרסה סיבים לכ-2.1 מיליון משקי-בית – כ-75% מהשוק – והציבה לראשונה תחרות בשוק מבחינת מהירות, זמינות ותמחור.
הפניקס ומור משתלטות
מכירת החזקות סלקום נעשית במסגרת עסקה רחבה, במסגרתה רוכשות הפניקס ומור, יחד עם קרן נוי וגיל שרון, את יתרת המניות של הוט וקרן תש"י (סה"כ 46.7%). העסקה כולה משקפת שווי חברה של כ-2 מיליארד שקל ל-IBC – שווי כפול מזה ששילמה קרן תש"י רק לפני ארבע שנים.
עם השלמת המהלך, צפויות הפניקס ומור לשלוט ב-70% מהמיזם, ולבחון הרחבת פעילותו גם לתחומים חדשים, כאשר השמועות הן כניסה לשוק העסקי, אך גם לעולמות חוות השרתים והכבלים התת ימיים. חברת החשמל תישאר שותפה פסיבית עם 30% מהמניות.
סיום תביעה משפטית
היציאה מהמיזם צפויה גם להביא לסיום המחלוקת המשפטית המתנהלת בין סלקום ל-IBC. סלקום מחויבת, על פי ההסכם, לרכוש לפחות 15% מהקווים ש-IBC פורסת עד להיקף של שני מיליון משקי-בית. בחברה טענו כי אין הם מחויבים להמשיך בכך גם אם המיזם יגדיל את היקף הפריסה ל–2.4 מיליון. ההכרזה של סלקום על מימוש האופציה וסיום האחזקה במיזם עשויה להוביל להסדר שיביא למחיקת התביעה.
מה הלאה?
עבור סלקום, מדובר בצעד נוסף במגמת ההתייעלות וההתמקדות בפעילות הליבה שלה. כספי העסקה, בשווי של חצי מיליארד שקל, צפויים לשמש לצמצום החוב ולחיזוק מצבה הפיננסי של החברה.
עבור השוק כולו, מדובר במהלך שמעיד על מגמה רחבה: חברות התקשורת מממשות נכסי תשתית לטובת גופים מוסדיים, בתמורה להזרמת הון שמאפשרת להן להתרכז בשיווק ובשירותים. בכך עשויות החברות לצמצם את החוב, אך בטווח הארוך עולה השאלה האם אובדן הבעלות על תשתית לא יפגע בגמישות התחרותית שלהן.
השלמת העסקה צפויה להתבצע במהלך החודשים הקרובים, בכפוף לאישור רשות התחרות ומשרד התקשורת.
















