משרד התקשורת כינס בשבוע שעבר דיון רגיש ורחב משתתפים במטרה לנסות ולפתור את הסבך הבירוקרטי והתקציבי המעכב את פינוי רשת התקשורת של המשטרה, "ניצן", אשר הפכה בשנים האחרונות לאחד החסמים המרכזיים בפני התפתחות שוק התקשורת האלחוטית בישראל. המפגש התקיים על רקע מחלוקת מתמשכת בין משרד האוצר למשטרה באשר למימון המהלך, מחלוקת שמובילה לשיבושים בהקצאת תדרים קריטיים ומונעת את מימוש תוכניות הפיתוח של תשתיות הסלולר והדור החמישי (5G) במדינה.
החסמים: תקציב ייעודי מול התקציב הקיים
בדיון השתתפו בכירים ממשרד התקשורת, המשרד לביטחון לאומי, אגף התקציבים, החשב הכללי במשרד האוצר, פיקוד העורף, המשטרה וגופים נוספים. ליבת המחלוקת סבבה סביב דרישת המשטרה להקצות לפרויקט תקציב ייעודי, נפרד מהתקציב השוטף של המשרד לביטחון לאומי. מנגד, עמדת משרד האוצר נותרה עקבית: יש לממן את המהלך מתוך התקציב הקיים, ללא תוספות ייעודיות – עמדה המשקפת את מדיניות הצמצום התקציבי לנוכח האתגרים הפיסקליים הניצבים בפני הממשלה.
תפקוד לקוי של מערכות החירום
במהלך הדיון התריעו נציגי פיקוד העורף על תפקוד ירוד של רשת התקשורת שהם מפעילים כיום – רשת שהוגדרה כמתיישנת ואינה עומדת עוד בדרישות המודרניות לתקשורת חירום. יצוין כי מטרת המעבר המתוכנן לתדרים חדשים הייתה להקים רשת תקשורת רדיו לאומית אחודה שתשמש את המשטרה, פיקוד העורף ואף ייתכן שגם את המבצעית והתפעולית. עם זאת, הובהר בדיון כי לא יוקצו לפיקוד העורף תדרים נפרדים להקמת רשת משלו, והפתרון שייבחר יהיה כולל ומשותף לכלל גופי החירום.
תלות בספק יחיד וההשלכות הכלכליות
סוגיה נוספת שהעיבה על הדיון הייתה דרישת המשטרה לקבל פטור ממכרז ולבצע את הפרויקט באמצעות ספק יחיד – חברת מוטורולה. המשטרה מציגה טיעונים מקצועיים המצדיקים, לדבריה, את ההתקשרות הבלעדית עם החברה, אשר ליבת הרשת הקיימת שלה מבוססת ממילא על טכנולוגיות מוטורולה. עם זאת, הדרישה מעוררת דאגה בקרב חלק מהגורמים הכלכליים והרגולטוריים, שכן היא יוצרת תלות כמעט מוחלטת בספק יחיד, על המשמעויות הכלכליות הכבדות הכרוכות בכך. בנוסף עלתה בדיון בעיית ההתקשרות עם מוטורולה כאשר היא יודעת מראש שהמשטרה תלויה בה ולא מוכנה להחליף אותה – מה שמאפשר לה לתמחר את הפרויקט כראות עיניה.
לפי הערכות, החשב הכללי במשרד האוצר כבר גיבש עקרונית הסכמה להעניק את הפטור ממכרז, במטרה לנסות ולזרז את ההליכים. מתווה הפתרון הנבחן צפוי לכלול מעבר של המשטרה לתחום תדרים חדש בסביבות ה-400 מגה-הרץ, תוך שמירה על ליבת הרשת הקיימת, והחלפה חלקית בלבד של רשת הרדיו. ככל הנראה, לא יתקיים בשלב זה מעבר עתידי לתדרי ה-700 מגה-הרץ בטכנולוגיית LTE, מהלך שהיה עשוי ליישר קו עם הסטנדרטים המודרניים ברשתות תקשורת חירום מתקדמות בעולם.
משמעות לאומית וקריאה לפתרון
פינוי רשת ניצן והקמת רשת חירום מתקדמת אינם רק צורך מבצעי דחוף אלא מהווים מהלך חיוני לקידום שוק התקשורת בישראל כולו. כל עוד הפתרון אינו מיושם, שוק הסלולר נפגע כי פלאפון וסלקום אמורות לקבל תדרים בתחום ה – 800 מגה הרץ שיופרעו אם ניצן לא תזוז. במקביל גם ניצן תסבול היות וגורמים אזוריים צפויים להיכנס לתחום שלה.
בסוף הדיון סוכם כי המשרד לביטחון פנים יגיש בתוך זמן קצר הצעה לפתרון שתכלול את התקציב הייעודי לתכנון הפרויקט ותקציב לביצועו והצדדים ינסו להתכנס שוב לדיון כדי לפתור את העניין.
















