סגירת דור 2 ו-3: עשרות אלפי עסקים קטנים עלולים להיתקע בלי מסופי סליקה
חברות הסליקה מתקשות לשכנע בעלי עסקים לשדרג – החשש ממחסור במכשירים מתקדמים הולך וגובר
סוף עידן רשתות דור 2 ו-3 בסלולר מתקרב, ולצד ההשפעה על מכשירי טלפון ישנים ועל תחומים כמו בריאות וביטחון, מתברר כי גם שוק התשלומים האלקטרוניים נכנס למערבולת. על פי הערכות בענף, כ-30 אלף עסקים קטנים בישראל עדיין משתמשים במסופי סליקה ותיקים המבוססים על כרטיסי SIM ישנים, בדור2-3, שלא יפעלו לאחר סגירת הרשתות בסוף השנה https://zmanavir.co.il/cellular/29683/.
מי צפוי להיפגע?
בקרב רשתות קמעונאיות גדולות ובתי עסק מאורגנים, מרבית המסופים כבר שודרגו לתמיכה בדור 4 ומעלה. אולם בעסקים קטנים – מכולות, פיצוציות, חנויות שכונתיות, ירידים, נהגי מוניות ושליחים – רבים עדיין משתמשים במסופים ישנים. עבורם, המעבר למסוף חדש מחייב השקעה כספית לא מבוטלת, ובפועל רבים מהם דוחים את השדרוג.
החברות מזהירות: ייווצר מחסור במסופים
בישראל פועלות מספר חברות סליקה ופתרונות תשלום – ביניהן חברות פינטק מקומיות לצד שחקניות בינלאומיות כמו וריפון, נאייקס ו – Hyp שהיא הגדולה בתחום. החברות מציעות הטבות והנחות ללקוחות שעוברים למסופים מתקדמים, אך שיעור ההיענות נמוך. "הבעיה המרכזית היא לא רק העלות, אלא גם חוסר האמון בכך שהמשרד אכן יכבה את הדור השני", אומרים בענף.
כעת, לאור הצפי לביקוש גבוה ברבעון האחרון של השנה, החברות מזהירות מפני מחסור במסופים מתקדמים – מה שעלול להשאיר עסקים ללא יכולת לגבות תשלומים מלקוחות.
עסקים בוחרים להמר
בקרב בעלי עסקים קטנים רווחת התפיסה שמשרד התקשורת ייאלץ לדחות שוב את סגירת הרשתות, ולכן רבים אינם ממהרים להיערך. אלא שהפעם, במשרד התקשורת מבהירים כי הסגירה תתבצע במועד – מהלך שעשוי לייצר שוק משני שלם של עסקים שלא יוכלו לבצע עסקאות עם כרטיסי אשראי כבר בתחילת 2026.

















אולי זה לטובה, אולי זה ידחוף מעבר לשלב הבא של אפליקציות תשלומים במקום כרטיסי אשראי