שינוי היסטורי בשוק הסלולר הישראלי: משרד התקשורת מאפשר לחברות חיצוניות להקים תשתיות סלולריות
משרד התקשורת החליט לשבור את המונופול על בעלות תשתיות סלולריות ולאפשר ל"יזמים" להקים מוקדי רדיו תאיים שיושכרו למפעילי הסלולר
משרד התקשורת פרסם היום החלטה על מדיניות פורצת דרך שעשויה לשיטתו לשנות באופן יסודי את מבנה שוק הסלולר בישראל. לראשונה מאז הקמת שירות הטלפון הנייד במדינה, יוכלו גורמים שאינם מפעילי רשתות סלולריות להקים ולהחזיק תשתיות סלולריות בעצמם.
ההחלטה, שחתום עליה מנכ"ל משרד התקשורת אלעד מקדסי, מאפשרת לספקי תשתית חדשים – המכונים במסמך "יזמים" – להקים מוקדי רדיו תאיים (אנטנות סלולריות) ולהשכירם למפעילי הסלולר הקיימים. פלאפון, סלקום, פרטנר, הוט מובייל ו – wecom.
פתרון לבעיה כלכלית רב-שנתית
השינוי מגיע לאחר שנים בהן המפעילים הישראליים נדרשו להיות הבעלים הבלעדיים של כלל רכיבי הרשת הסלולרית, בניגוד לנהוג ברוב המדינות המפותחות בעולם. מצב זה הוביל, על פי המסמך, להגבלת תחרות, הגדלת עלויות הון על המפעילים ומניעת מודלים עסקיים חדשניים.
"ישראל היא מקרה חריג בקרב המדינות המפותחות בה מפעיל הסלולר מחויב להיות הבעלים של כלל הרכיבים המשדרים ברשת", נכתב במסמך. "המצב הקיים אינו בהלימה להתפתחויות הטכנולוגיות של השנים האחרונות, משית עלויות הוניות על המפעילים הקיימים, מגביל תחרות וקידמה".
מסלול כפול לרגולציה
החלטת המשרד קובעת מסגרת רגולטורית כפולה עבור ספקי התשתית החדשים:
המסלול הראשון דורש אישור מראש מהמשרד עבור התקשרויות משמעותיות – כאלה הכוללות יותר מ-100 מוקדי רדיו תאיים או הסכמים לתקופה העולה על חמש שנים. במקרים אלה יבחן המשרד שיקולי תחרות ושרידות רשת.
המסלול השני מאפשר לספקי תשתית הרשומים במרשם חוק התקשורת להתקשר ללא אישור מראש, אך עליהם לקבל אישור לפני התקשרות ארוכת טווח עם יותר ממפעיל אחד.
הגבלות על הגורמים הציבוריים
ההחלטה קובעת מגבלות מיוחדות על חברות ממשלתיות ורשויות מקומיות המעוניינות לפעול בתחום. כל התקשרות ראשונה של מפעיל סלולר עם גורם ציבורי כזה תידרש לאישור מראש מהמשרד.
צעד זה נובע מהצורך "לוודא כי לא יהיה להם יתרון תחרותי לא הוגן מול יתר השחקנים בשוק", כפי שמציין המסמך, תוך הפנייה לעקרונות התחרות הניטרלית של ארגון ה-OECD.
תהליך מתמשך של שנתיים
השינוי מגיע כשלוש שנים לאחר שמשרד התקשורת החל לבחון את הנושא. באוגוסט 2022 פרסם המשרד שימוע ראשון בנושא, באוגוסט 2023 התקבלה החלטה עקרונית ראשונה, ובספטמבר 2024 פורסם שימוע משלים.
במהלך התהליך הביעו מפעילי הסלולר הקיימים חששות תחרותיים, בעוד גורמים המעוניינים להכנס לשוק דרשו הקלות רגולטוריות משמעותיות יותר כדי לעודד את כניסתם.
השלכות על הצרכן והתחרות
המשרד רואה בשינוי כלי לקידום השקעות בתשתית, הגדלת התחרות וצמצום סיכונים. זאת, בעיקר לאור הגידול המתמיד בביקושים לרוחב פס והצורך בפריסת רשתות 5G מתקדמות.
השינוי צפוי לאפשר מודלים עסקיים חדשים, כגון הקמת אתרים סלולריים זעירים על בסיס תשתיות רחוב קיימות כמו עמודי תאורה וחשמל, מה שעשוי להביא בסופו של דבר להרחבת הכיסוי ושיפור השירות לצרכנים.
החלטת המשרד תיכנס לתוקף עם פרסום התיקונים הנדרשים לרישיונות הסלולר ולתקנות הטלגרף האלחוטי, מה שצפוי להתרחש בחודשים הקרובים.
שר התקשורת שלמה קרעי: "כחלק ממהלך רחב היקף לשיפור איכות החיים של כלל תושבי ישראל, ובדגש על אזורים בפריפריה, בצפון, בנגב, ביו"ש ובבקעה, אנו משחררים את המודל העסקי ומאפשרים החל מהיום ליזמים בשוק להקים אנטנות סלולריות. התיקון שאנו מעבירים יכניס תחרות לשוק הסלולר באיכות ובמחיר. תשתיות התקשורת הן הבסיס לחיי שגרה תקינים ולביטחון אישי. נמשיך בעז״ה להוביל את ישראל בתקשורת לקדמת הבמה הטכנולוגית העולמית".
מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי: "פתיחת שוק תשתיות הסלולר ליזמים חדשים היא שינוי מבני שנועד להכניס תחרות, חדשנות וגמישות הנדסית לשוק הסלולר. המהלך מאפשר ליזמים פרטיים להשתלב בפריסת דור 5 באופן שיגדיל את היקף ההשקעות, יאפשר מימוש של מודלים עסקיים המקובלים בעולם ויקדם את איכות הרשתות בישראל".
















