הוט מובייל צפויה לבקש להפעיל רשת דור 2 לצורכי M2M – בדומה לאישור שניתן לפרטנר
משרד התקשורת אישר לפרטנר להמשיך להפעיל רשת דור 2 מוגבלת לצורכי תקשורת מכונה-למכונה עד סוף 2028, והוט מובייל צפויה ללכת באותו הכיוון במסגרת רשת PHI
לאחר שמשרד התקשורת אישר לחברת פרטנר להמשיך להפעיל רשת דור 2 לצורכי תקשורת M2M (Machine to Machine) עד לסוף שנת 2028, https://zmanavir.co.il/cellular/30375/ צפויה גם חברת הוט מובייל להגיש בקשה דומה בשבועות הקרובים. שתי החברות מפעילות יחד את רשת הסלולר PHI, והמהלך של פרטנר צפוי להוות תקדים טכני ורגולטורי גם עבור הוט מובייל.
הבקשה שאושרה לפרטנר מאפשרת לה להמשיך לספק שירותים לציוד קצה ישן שאינו תומך בדורות הסלולריים החדשים, וזאת בהיקף תדרים מצומצם ובשימוש מוגבל – בעיקר עבור חיבורי M2M כגון מונים חכמים, מערכות ביטחון, רכב מקוון ומתקני תעשייה. מדובר בהמשך ישיר להחלטת שר התקשורת מ־2021 על סגירת רשתות דור 2 ו-3 עד סוף 2025, ובחריג נקודתי שניתן לפרטנר על בסיס הנמקות הנדסיות ורגולטוריות.
האישור שניתן לפרטנר – מתווה שמכין את הקרקע גם להוט מובייל
בהחלטה שנחתמה על ידי מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, נקבע כי פרטנר רשאית להפעיל רשת דור 2 מוגבלת על רוחב פס של עד 1.2 מגה־הרץ בכל צד בתחום תדרי 900 מגה־הרץ, תוך שימוש ב-Guard Band – רצועת הגנה צרה בין ערוצי LTE קיימים.
ההיתר חל אך ורק לצרכי M2M וכולל שירותי Data, SMS ו־Voice בסיסיים, במטרה להבטיח רציפות שירותים קריטיים כגון מערכות התרעה, מצלמות חכמות, מונים דיגיטליים ומערכות ניטור תעשייתיות. האישור תקף עד 31 בדצמבר 2028.
הוט מובייל מתכוננת לצעד מקביל
גורמים בענף מעריכים כי בעקבות האישור שניתן לפרטנר, הוט מובייל תגיש בקשה רשמית למשרד התקשורת כבר בתקופה הקרובה להפעלת רשת דור 2 ייעודית לצורכי M2M.
המטרה – להבטיח רציפות שירותים גם ללקוחות עסקיים של הרשת המשותפת PHI, שבה חברות פרטנר והוט מובייל מחזיקות במשותף את תשתית הסלולר.
לפי הערכות, גם בקשת הוט מובייל תתבסס על אותם עקרונות טכניים – שימוש בתחום תדר 900 ברוחב פס צר, הגבלת השירות למכשירי IoT ותמיכה במערכות חכמות קיימות בלבד.
ההחלטה צפויה לאפשר למפעילים להימנע מניתוק מיידי של מאות אלפי התקנים קריטיים שעדיין פועלים בטכנולוגיות ישנות, ולמנוע נזק אפשרי למערכות ציבוריות ותעשייתיות התלויות בהן.
המשמעות לשוק – הארכה נקודתית, לא שינוי מדיניות
במשרד התקשורת מבהירים כי ההיתר שניתן לפרטנר ולחברות נוספות שיבקשו כמותה אינו משנה את מדיניות סגירת רשתות דור 2 ו-3, אלא נועד לספק פתרון מעבר נקודתי עד להשלמת המעבר לדור 4 ו-5.
במשרד הדגישו כי כל הארכה תאושר בכפוף לפתרון הנדסי מוגבל ובהיקף תדרים מזערי בלבד, וכי כל מפעיל שיקבל אישור כזה יחויב לספק שירות לכל דורש בהתאם לתנאי הרישיון וללא אפליה.
מבט קדימה
ההחלטה מסמנת את אחד השלבים האחרונים בתהליך סגירת הרשתות הוותיקות בישראל, שנמשך כבר מספר שנים. המהלך צפוי לשחרר תדרים לשימושי דור 5 מתקדמים, ובמקביל לשמור על שירותי M2M קריטיים עד להטמעת פתרונות מבוססי LTE ו-NB-IoT בקרב כלל המשתמשים.
















