סמנכ"ל ההנדסה בפלאפון: "הכלכליות של החברות אינה מילת גנאי"
נמרוד בן טוב, סמנכ"ל ההנדסה בפלאפון, מציג את תוכניות החברה לסגירת דור 3 ומביע חשש מהיעדר תאריך יעד ברור; חושף פרטים על הטמעת תדר 800MHz וצופה שיפור במדדי המהירות הלאומיים
ענף הסלולר הישראלי ניצב בצומת דרכים טכנולוגית ורגולטורית, כאשר סוגיות כמו סגירת רשתות דור 2 ו-3 מיושנות, פריסת דור 5 מתקדמות והאתגרים הכרוכים בהן עומדים על הפרק. בשיחה בפודקאסט "עושים תקשורת בזמן אוויר" https://open.spotify.com/show/5bVPmHyLFODQJiYUqnVduc?si=HOckLrWsSOWL875PS9mfUQ חושף נמרוד בן טוב, סמנכ"ל ההנדסה של חברת פלאפון ומוותיקי הענף, את האסטרטגיה של החברה להתמודדות עם האתגרים הללו ואת חזון ההתקדמות הטכנולוגית לשנים הקרובות.
סגירת דור 3: מוכנים, אך חסר תאריך יעד
הדרישה לסגירת רשתות דור 2 ו-3, שאותה מקדמת המדינה (אם כי באיחור יחסי לשאר העולם), מוגדרת על ידי בן טוב כ"דבר טוב", מאחר שהיא משחררת ספקטרום יקר לשימוש בדורות 4 ו-5, המנצלים אותו ביעילות גבוהה פי 4 עד פי 10.
לדברי בן טוב, פלאפון נערכה למהלך בצורה אינטנסיבית, והחברות בתעשייה לקחו על עצמן את "החלק הגדול" בהשקעות כדי להכין את הרשת לקלוט את התנועה. החברה אף התכוננה מראש למהלך של דירוג (השארת רשת 3G מצומצמת), בטרם עלה הרעיון הרגולטורי.
עם זאת, פלאפון מביעה הסתייגות מהיעלמות תאריך היעד לסגירה המלאה. "אנחנו ערוכים לסגור ממש מהר, נתנו לנו עוד חודש (ל-850MHz), ננצל אותו… אבל נבקש מאוד שיהיה תאריך קרוב". באשר לטיפול במכשירי IoT (אינטרנט של הדברים), הוא מבהיר כי הטיפול הוא מול גופים טכניים ואינטגרטורים, ולא מול לקוחות פרטיים, מה שמקל על המעבר.
פריסת דור 5, 800MHz ואתגרי הרגולציה
פלאפון מקדמת השקעות נרחבות בפריסת רשת דור 5 כדי לתת שירות מלא ללקוחות הדור ה-5, אך גם כדי לשפר את הקיבולת הכוללת של הרשת, שכן דור 5 "לוקח יותר ויותר תנועה, שאחרת הייתה נופלת לדור 4". שיפור זה מסייע לחברה לשמור על מעמדה כרשת המהירה ביותר הוא אומר. על אף הקצבים הגבוהים הנמדדים (מאות מגה לשנייה בדור 5 מול עשרות בדור 4), בדומה לשווקים אחרים באירופה, עדיין קשה לומר שהצרכן "מרגיש" את ההבדל בכל שימוש, מאחר ששימושים פשוטים מנוהלים על ידי הטלפון עצמו בהעדפה לדור 4 כדי לחסוך בסוללה.
בנוגע לתדר 800MHz החדש וניהול הפרעות מול המשטרה אומר בן טוב: "החברה בעיצומו של תהליך הקצאת תדר 800MHz, שישמש כ"עיבוי" קיבולת משמעותי במקומות בהם דור 4 (700MHz) עמוס". בן טוב ציין כי פרויקט הטמעת התדר החדש ייארך שנתיים, וכי הוא לא ייפרס בפריסה ארצית מלאה אלא רק היכן שיהיה צורך מבחינת עומסים ברשת. אף על פי שהמשטרה פועלת בתדרים קרובים, לדבריו, "לא נרשמו הפרעות הדדיות". הוא הוסיף כי ברגע שהמשטרה תדווח על הפרעה במקום מסוים, "אנחנו נטפל בזה מיד".
בסוגיית הקשיים בהקמת אתרים ויוזמות משרד התקשורת לטפל בחסמים אמר "אחד החסמים הקריטיים הוא עדיין הקושי בהקמת אתרים, במיוחד בשכונות חדשות". בן טוב מברך על היוזמות הרגולטוריות שננקטו, כגון הרישוי העצמי והתמריצים לרשויות, ועל פתיחת נכסי מנהל הדיור הממשלתי להקמת אתרים. לדבריו, כלכליות החברות היא "הנס הגדול" שמאפשר את המשך ההשקעות, וכי "אסור שהרגולציה תהפוך את הכלכליות למילת גנאי".
מגמות טכנולוגיות ושיפור מדדים
במבט קדימה, בן טוב מציין שתי מגמות טכנולוגיות מרכזיות שישפיעו על התעשייה בשנים הקרובות:
– טכנולוגיות רדיו מתקדמות: טכנולוגיות כמו Massive MIMO ו-Beamforming מאפשרות לאתרים לשדר ולקלוט בהספקים גבוהים תוך כדי עיבוד מאסיבי על התורן, כדי להפנות את האנרגיה "בדיוק ליוזרים בצורה הנכונה" .
– בינה מלאכותית (AI) ורשתות אוטונומיות: ה-AI ישפר את יכולת הרשת להתאים את עצמה (אוטומציה), אך הדבר דורש מודלים שיוכלו להגיב במהירות שיא – "במילי שניות" – לשינויים בפרמטרים. כיוון שיסייע גם בפיתוח סלייסינג (Slicing) – התאמת שירות דיפרנציאלית לשימושים ספציפיים .
לסיכום, בן טוב הביע אופטימיות בנוגע למצב ישראל בדירוג העולמי בשנה הבאה ואמר שהוא מברך על העמקת הבדיקות שמתכוון משרד התקשורת לעשות בשנה הבאה בכל הקשור ל-Drive test ול-Crowdsourcing והוא בטוח שפלאפון תתייצב "במקום טוב" במדדי המהירות והחוויה הצרכנית.

















פודקאסט מגניב נוסף שמביא לנו הצצה אל תוך חברת תקשורת
אשמח שישולבו שאלות תשובות של גולשי האתר / פייסבוק
שאלה לדוגמה : איך אחרי כל המילים היפות והטכונולגיה המתקדמת פלאפון היא אחרונה בדירוג חווית גלישה וקליטה ברוב המקומות בארץ ?
חוסר כיסוי / תכנון לא נכון בהמון מקומות שלדוגמה לסלקום יש
רוב המכשירים מסתובבים עם 2 פסי קליטה
והצ׳אט מוסיף:
פלאפון היא לא מה שהיתה פעם
נמרוד בן טוב – תגיד את האמת – אתם והתחרים שלכם גררתם רגלים במשך שנים להמנע מהקמת תרנים ומערכות דור 5 בדיוק כמו שבדזק גררה רגלים בהחדרת סיבים אופטיים כשהמדינה יכלה להיות קדימה לפני כל העולם כמעט. והכל בטח בקריצה עבה של בעלי המניות שאמרו שלו מוציאים פרוטה לפני ש…ולפני שש… וכך אנחנו נראים .
ברור והוגן,, שבעלי המניות והמשקיעים רוצים לראות הכנסות עולות אבל חלאס, מספיק עם התירוצים האינפמנטיליים.
שלא לדב רעל כך שבישראל כנראה המדינה היחידה בעולם שלאף משקיע אין סבלנות להשקיע לחכות להכנסות עולות בהתמדה ולא מחר בבוקר.והחוצפה לגבוטת תוספות פסיכיות על התענוג של דור 5 כשחלק ניכר מהמדינה כל אין כיסוי תוך התירוץ" באזורי הכיסוי בלבד". מה אנחנו? מדינה של קופים צייטנים מטומטמים????
אתה הרי יודע איזה רישות / כיסוי נפלא של דור 5 יש אפילו במדינות עניות מאוד יחסית לישראל במרחק 3 שעות טיסה מכאן..