כיבוי רשתות 2G ו-3G בעולם מאיץ: יותר מ-300 מהלכים זוהו ב-88 מדינות
דו"ח GSA לדצמבר 2025 מצביע על האצה ברורה בסגירת הרשתות הוותיקות, כחלק מהמעבר ל-LTE ו-5G
תהליך כיבוי רשתות הסלולר מדור 2 ודור 3 הולך ומואץ ברחבי העולם, כחלק ממעבר כולל לרשתות מתקדמות ויעילות יותר. כך עולה מדוח סיכום שפרסמה Global mobile Suppliers Association – GSA לחודש דצמבר 2025, המבוסס על נתונים שנאספו עד 30 בנובמבר 2025. לפי הדוח, ברחבי העולם זוהו עד סוף השנה 303 מהלכים של כיבוי רשתות 2G ו-3G, בין אם כאלה שכבר הושלמו, כאלה שנמצאים בעיצומם או כאלה שתוכננו מראש, ב-88 מדינות וטריטוריות.
מדובר בעלייה חדה ומשמעותית לעומת השנים האחרונות. בדצמבר 2024 עמד מספר המהלכים שזוהו על 254 בלבד, ואילו בדצמבר 2023 נספרו 177 מהלכים. הנתונים משקפים האצה עקבית של מגמת הנטישה של הרשתות הוותיקות, על רקע הצורך לפנות תדרים, לצמצם עלויות תפעול ולהפנות השקעות לרשתות מתקדמות יותר.
מהדוח עולה כי 126 רשתות כבר הושבתו באופן מלא, 140 רשתות נוספות נמצאות בשלב תכנון לקראת כיבוי, ואילו 37 רשתות נמצאות כיום בתהליך כיבוי פעיל. ב-GSA מדגישים כי כל רשת נספרת כמהלך נפרד, גם כאשר מדובר באותו מפעיל הפועל במספר מדינות או בטכנולוגיות שונות.
רשתות 3G מובילות את מגמת הכיבוי
בפילוח לפי טכנולוגיה ניכר כי רשתות 3G מובילות את מגמת הכיבוי העולמית. בסך הכול זוהו 167 מפעילים ב-67 מדינות וטריטוריות שכבר השלימו, מתכננים או מבצעים בפועל כיבוי של רשתות 3G. מתוכם, 80 מפעילים ב-40 מדינות כבר השלימו את המהלך, כאשר במהלך 2025 בלבד הושלם כיבוי של רשתות 3G על ידי 14 מפעילים בתשע מדינות. בין הדוגמאות הבולטות מצוינים שלושה מפעילים במקאו, לצד Optus באוסטרליה ו-O2 בסלובקיה.
בנוסף, 64 מפעילים ב-37 מדינות הודיעו על כוונה לכבות את רשתות 3G בעתיד, ואילו 23 מפעילים נוספים ב-19 מדינות נמצאים כיום בתהליך כיבוי פעיל. ב-GSA מציינים כי עיקר הכיבויים שבוצעו מאז 2021 הם של רשתות 3G, בעוד שכיבוי רשתות 2G מתקדם בקצב איטי ומתון יותר.
2G בקצב מתון יותר, אך המגמה ברורה
גם רשתות 2G ממשיכות להיסגר, אם כי בקצב מתון יותר. לפי הדוח, 136 מפעילים ב-68 מדינות וטריטוריות כבר השלימו או מתכננים כיבוי של רשתות 2G. מתוכם, 46 מפעילים ב-25 מדינות כבר סגרו את הרשתות, 76 מפעילים ב-46 מדינות נמצאים בשלב תכנון, ו-14 מפעילים נוספים בשמונה מדינות נמצאים בעיצומו של תהליך כיבוי.
בדוח מצוין כי מספר הרשתות שכבר הושבתו ירד קלות לעומת פרסומים קודמים, בעקבות עדכון סטטוס שביצעו חלק מהמפעילים, אך ההערכה היא שמדובר בתיקון טכני בלבד ולא בשינוי מגמה. עוד עולה כי חלק מהמהלכים מונעים על ידי רגולציה ממשלתית או החלטות קבוצתיות רחבות. כך למשל, ממשלת וייטנאם קבעה יעד לכיבוי שירותי 3G עד 2028, ואילו קבוצת Orange קבעה יעד קבוצתי לכיבוי רשתות 2G ו-3G באירופה עד 2030, אף שמועד היישום משתנה בין המדינות שבהן היא פועלת. בפולין, לדוגמה, Orange כבר השלימה במהלך 2025 את כיבוי רשת 3G.
ב-GSA מעריכים כי מגמת הכיבוי צפויה להתגבר עוד יותר בשנים הקרובות, על רקע העלייה במספר מכשירי 4G ו-5G והירידה המתמשכת בשימוש בטכנולוגיות הישנות. כבר כעת ידוע על 19 רשתות נוספות שמתוכננות להיסגר במהלך 2026, ולצידן רשתות נוספות שטרם נקבע להן מועד סיום רשמי אך עשויות להיסגר בהמשך.
פרשנות: ישראל לקראת מתווה סגירה מדורג
המגמות העולמיות שמציג דוח GSA מקבלות בימים אלה ביטוי גם בשוק הסלולר הישראלי. בימים הקרובים צפוי משרד התקשורת להכריז על מתכונת הסגירה הסופית של רשתות הסלולר הישנות בישראל במהלך השנה הבאה. כפי שפרסמנו, במשרד מקדמים מתווה מדורג, שנועד לאפשר מעבר מבוקר ולהפחית זעזועים בשוק.
לפי המתווה המתגבש, בשלב הראשון ייסגרו הרשתות הפועלות בתדר 850 מגה הרץ, בעוד שסגירת הרשתות הפועלות בתדר 2,100 מגה הרץ תיעשה בהתאם לשיקול דעתם של המפעילים עצמם. המשמעות היא שהרגולטור קובע את מסגרת הכיבוי, אך מותיר למפעילים גמישות תפעולית בשלב השני של המהלך.
















