בונוס רגולטורי שקט: פלאפון וסלקום יקבלו חודשיים נוספים לסגירת 75 (כל אחת) אתרי דור 3
החרגה שנקבעה בתיקון לרישיון מאפשרת דחייה של סגירת עד 75 אתרי 850 מגה הרץ עד סוף מרץ 2026 – אך לא הופיעה בשימוע ולא קיבלה ביטוי פומבי
פלאפון וסלקום צפויות לקבל הקלה רגולטורית ממשרד התקשורת, שיאפשר להן לדחות את סגירתם של עד 75 אתרי דור 3 (לכל חברה) מעבר למועד שנקבע לפרטנר והוט מובייל. הטענה שלפיה מדובר באפליה ובאתרים שממוקמים בעיקר באזורים חרדיים, וכי המהלך נועד לצמצם פגיעה בציבור משתמשים שעדיין עושה שימוש במכשירים ישנים (כשרים) ואינו ערוך למעבר מלא לדור 4 ו-5, עלתה במסגרת תגובות שהוגשו לשימוע שפרסם המשרד. מנגד, גורמים המקורבים לנושא דוחים את הקשר לנושא הטלפונים הכשרים, וטוענים כי מדובר בדחייה קצרה של כחודשיים בלבד, שנועדה לאפשר השלמה סדורה של פריסת תדרי 700 מגה-הרץ – פריסה שטרם הושלמה במלואה – וללא קשר למאפייני אוכלוסייה או לסוגי מכשירי הקצה שבשימוש המנויים.
מה קובע השימוע – ומה הוא משאיר בחוץ
בשימוע שפרסם משרד התקשורת בדצמבר 2025 הוצג מתווה מעודכן לסגירת רשתות דור 2 ו-3, שנועד להחליף את החובה הקודמת לסגירה גורפת במועד אחיד. לפי השימוע, החל מ-1 בינואר 2026 לא תחול עוד חובה רגולטורית להמשיך להפעיל רשתות בטכנולוגיות ישנות, והאחריות לניהול תהליך הסגירה תועבר למפעילים עצמם, בכפוף לאי פגיעה בלתי מידתית בציבור.
עוד נקבע במסמך כי לצורך היערכות לריפרמינג בתדרי 800 ו-900 מגה-הרץ, תתאפשר דחייה של הפסקת השימוש בטכנולוגיות ישנות בתדרים אלה עד ליום 31 בינואר 2026. החל מ-1 בפברואר 2026, כך לפי השימוע, לא ניתן יהיה עוד לעשות שימוש בתדרי הגיגה הראשון בטכנולוגיות ישנות, והמשך הפעלה של דור 3 יתאפשר, ככלל, רק בתדרים גבוהים יותר.
עם זאת, השימוע אינו כולל כל אזכור להחרגה ייעודית לפלאפון או לסלקום, אינו מתייחס לאפשרות להמשך הפעלת תדר 850 מגה הרץ מעבר לסוף ינואר 2026, ואינו מציג מגבלת אתרים, פרק זמן נוסף או הבחנה בין מפעילים.
גם בהודעה לעיתונות שפרסם משרד התקשורת עם פרסום השימוע לא הופיעה כל התייחסות לחריגה מהמתווה הכללי או להקלה נקודתית לשתי חברות מסוימות.
תיקון הרישיון חושף את ההחרגה
ההחרגה עצמה מופיעה לא בשימוע אלא במסמך נפרד – תיקון לרישיונות מפעילי הרט"ן. לפי תיקון זה, עד ליום 31 בינואר 2026 רשאיות החברות להמשיך לספק שירות בדור 2 ודור 3 לציוד ישן. החל מ-1 בפברואר 2026, ההיתר הכללי מצטמצם להפעלת דור 3 בתדר 2,100 מגה הרץ בלבד.
אלא שבנוסף לכך נקבע סעיף חריג שלפיו במהלך התקופה שבין 1 בפברואר 2026 ועד ליום 29 במרץ 2026 לכל המאוחר, פלאפון וסלקום יוכלו להמשיך ולהפעיל רשת דור 3 גם בתדר 850 מגה הרץ. זאת באמצעות עד 75 אתרים בלבד, ובכפוף לאישור מוקדם ובכתב של מנהל מינהל ההנדסה במשרד התקשורת.
המסמך מציין במפורש כי ההוראה הזו רלוונטית לפלאפון ולסלקום בלבד, ואינה חלה על פרטנר, הוט מובייל או מפעילים אחרים.
שתי פרשנויות – והיעדר שקיפות?
בעוד שבתעשייה יש מי שטוענים כי ההחרגה נועדה להתמודד עם ריכוז של משתמשי קצה שאינם ערוכים למעבר לדור 4 ו-5, בעיקר באזורים שבהם שיעור השימוש במכשירים ישנים גבוה במיוחד, גורמים המקורבים לנושא מדגישים כי מדובר בהחלטה טכנית במהותה.
לטענתם, הדחייה נועדה לאפשר השלמה מבוקרת של פריסת תדרי 700 מגה הרץ, שטרם הושלמה במלואה בכל האזורים, ולצמצם פגיעה ברציפות השירות בתקופת המעבר – ללא קשר לאוכלוסייה מסוימת או לסוגי מכשירים כאלה או אחרים.
כך או כך, עצם העובדה שההבחנה בין המפעילים והקצאת חלון זמן נוסף לפלאפון ולסלקום נקבעו במסמך רישוי טכני, מבלי שהדבר קיבל ביטוי בשימוע הפומבי או בהודעה רשמית לציבור, עוררה את הביקורת, שמשמעותה היא שבעוד שפרטנר והוט מובייל יידרשו להשלים את סגירת אתרי דור 3 בתדרי הגיגה הראשון עד סוף ינואר 2026, פלאפון וסלקום יוכלו להמשיך ולהפעיל מספר מצומצם של אתרים רגישים למשך כמעט חודשיים נוספים.
ההחלטה הסופית על מתכונת סגירת הרשתות הישנות צפויה להתפרסם בשבוע הבא, ימים בודדים לפני סוף השנה שכזכור המשרד קבע אז את מועד סגירת הרשתות הישנות באופן מוחלט – וגם זה חלק מהמתיחות בין המשרד לבין המפעילים.
















