הוט מובייל בחרה בדלק ישראל – ודאות רגולטורית, יתרון מימוני וסגירה מהירה
היועצים של הוט מובייל התריעו – עסקה עם פלאפון עלולה להיגרר כשנה
ההחלטה של הוט מובייל לבחור בהצעת דלק ישראל נשענת בראש ובראשונה על שילוב של שיקולים רגולטוריים, פיננסיים ותפעוליים – ולא רק על תג המחיר.
פלאפון אמנם הגישה את ההצעה הגבוהה ביותר, על סך של 2.3 מיליארד שקל, אך לאחר שיפור הצעתה של דלק ישראל ל – 1.88 מיליארד שקל, הפערים הצטמצמו. בשלב זה נכנסה לתמונה הערכת הסיכון. היועצים המשפטיים של הוט מובייל בתחום ההגבלים העסקיים – עו"ד מתן מרידור ושלומי פריזאט – הציגו בפני החברה תמונה ברורה של הסיכון הרגולטורי: עסקה שבה מתחרה גדול רוכש שחקן סלולרי מהותי צפויה לבחינה ממושכת ועמוקה, ברשות התחרות ובמשרד התקשורת, עם לוחות זמנים שיכולים להימתח עד כשנה, ובלי ודאות לאישור בסופה. כאן הייתה דוגמא חיה להתמשכות התהליכים בשיתוף הפעולה בין פרטנר ליס בתחום הטלוויזיה והוט וסלקום – תהליכים שנמשכו חודשים ארוכים ובמקרה של הוט וסלקום אף נבלמו בסופו של דבר.
ריכוזיות, שיוך קבוצתי וסיכון גבוה
מעבר לעצם העובדה שפלאפון היא שחקן דומיננטי בשוק הסלולר, יש משקל כבד לשיוכה לבזק. עסקה כזו נתפסת כהוצאת שחקן משמעותי מהשוק בידי מתחרה מרכזי, ומעלה שאלות תחרותיות מורכבות. גורמים שהיו מעורבים בתהליך מעריכים כי הסיכוי לאישור עסקה כזו היה נמוך, בעיקר על רקע קיומן של חלופות – קבוצות שאינן מהענף ואינן מייצרות בעיות ריכוזיות.
בתרחיש תיאורטי שבו פלאפון הייתה המציעה היחידה, ייתכן שההסתברות הייתה משתפרת. בפועל, כאשר על השולחן מונחות הצעות עם סיכון רגולטורי נמוך בהרבה, הבחירה במסלול עתיר אי ודאות הפכה ללא סבירה מבחינת אלטיס שכידוע נמצאת במצב מורכב ונושיה מתדפקים על דלתותיה.
היתרון החשבונאי של דלק ישראל – פקטורינג כחלק מהמודל העסקי
אחד האלמנטים הפחות מדוברים אך הקריטיים בהחלטה נוגע ליכולת של דלק ישראל להתמודד עם מנגנוני הפקטורינג של הוט מובייל בצורה טובה יותר ממתחרותיה.
הוט מובייל פועלת עם היקפי אשראי משמעותיים – הן כלפי לקוחות קצה והן מול מפיצים, משווקים ושותפים. פקטורינג מאפשר לה להקדים תזרים, אך כרוך בעלויות מימון ובהשלכות חשבונאיות על ה-EBITDA והתזרים. כאן לדלק ישראל יש יתרון מסוים על פני המתחרות כמי שמפעילה רשת רחבה של תחנות דלק וחנויות נוחות, עם מחזורי מזומן יומיים גבוהים. מבחינה חשבונאית, המשמעות היא שניתן לבלוע חלק מעלויות הפקטורינג בתוך פעילות רחבה ורווחית יותר, מבלי לפגוע באופן חד במדדי הביצוע של הוט מובייל כיחידה עצמאית. עבור גוף קמעונאי עם מחזור מזומן גבוה, זהו יתרון שאין למפעיל סלולרי טהור.
מהירות סגירה כפרמטר אסטרטגי
בסופו של דבר, עבור פטריק דרהי והוט מובייל, היכולת לסגור עסקה בפרק זמן קצר יחסית, עם מסלול אישורים צפוי וברור, גברה על הפיתוי לקבל מחיר מעט גבוה יותר תוך כניסה למסלול רגולטורי מסוכן. ה – EBITDA של הוט מובייל עמד ב – 2025 על 310 מיליון שקל וה – CAPEX על 280 מיליון שקל לפני רבית. מה שאומר שרווחיותה מאד גבולית.
בדיקת הנאותות – עדיין לא סוף הסיפור
עם זאת, הבחירה בדלק ישראל אינה מבטלת את האתגרים הצפויים. תקופת בדיקת הנאותות – 60 יום – צפויה להיות אינטנסיבית. בבדיקות שביצעו משקיעים אחרים בעבר נמצאו בהוט מובייל סוגיות מהותיות, תפעוליות ופיננסיות, שעשויות להשפיע על המחיר הסופי או על מבנה העסקה. השאלה המרכזית תהיה כיצד דלק ישראל תתמחר את הממצאים – והאם יתרונה המימוני יאפשר לה לספוג אותם מבלי לפתוח מחדש את הפער הכלכלי.
עדכון: חשוב גם לציין לצורך האיזון כי התוכנית של פלאפון הייתה לרשת את כל ישראל ב – 5G, אך מעבר לזה היא גם הייתה מוכנה להתחייב למחירי מדף בהוט מובייל לתקופה של מספר שנים על מנת להימנע מהעלאת מחירים. זאת על מנת להתמודד עם השקעות נמוכות בשוק הסלולר – בעיה גדולה שמשרד התקשורת מנסה להתמודד איתה שנים ומוצאת את ביטויה בין היתר במיקום של ישראל בדירוגים בינלאומיים.

















גם הלקוחות צריכים לשמוח כי אם פלאפון היתה משתלטת על הוט מובייל התחרות היתה כמובן מצטמצמת לרעתם.
גם כך החברות הגדולות מנסות כל הזמן להעלות צמחיירםב אמצעות הטמעת הודעות באותיות מינימליות בתחתית החשבוניות שף אחד לא קורא המודיעות על סיום תקופת מבצע כזה או אחר.
תנחומי למנכל פלאפון = בטח חלמת בלילות על הבונוס הענק שתקבל אם תצליחו לרכוש את ההוט מובייל. זה לא קרה וטוב שכך. אתה הרי יודע מה הייתם עושים תוך כמה חודשים. נכון?
ולכל המנויים בכל החברות נגדולות – " תבדקו את החשבוניות שלכם = הפצצות על העלאת תעריפים (ראו סלקום) ב 50% כלולות בחשבוניות שאתם מקבלים.
לא לפחוד!! תתקשרו ותאיימו- הם נבהלים מייד. ואל תשכחו לסמן ביומן את מועד סיום ה"מבצע" הבא.
תחשבו כמה כסף הם מסוגלים לגרוף ממליוני פראיירים שלא פותחים בכלל את החשבוניות כבר שנים!!!!!!!!!!!!!! בהצלחה