המדינה לבג"ץ: אין מקום להתערבות שיפוטית בגובה אגרות תדרי הסלולר
משרד התקשורת טוען כי שינוי אגרות מחייב תיקון תקנות ואישורים רגולטוריים רחבים. בחינה כלכלית מקיפה בעיצומה וצפויה להסתיים במהלך 2026
המדינה הגישה לבג"ץ את תגובתה המקדמית לעתירת חברות הסלולר המבקשות להפחית את אגרות תדרי הסלולר, וטוענת כי אין מקום להתערבות שיפוטית בסוגיה בשלב זה. בתגובה, שהוגשה בשם משרד התקשורת ושר התקשורת, נטען כי מדובר בנושא רגולטורי וכלכלי מורכב המצוי כעת בבחינה מקצועית, וכי בית המשפט אינו אמור לכפות על הרשות קביעת לוחות זמנים או הפחתות אגרה באמצעות צו שיפוטי.
העתירה הוגשה על ידי פרטנר, הוט מובייל, פלאפון, סלקום וויקום מובייל. החברות טוענות כי אגרות התדרים אינן משקפות עוד את ערכם הכלכלי של התדרים וכי יש לבצע בחינה מחודשת של הסכומים. בנוסף ביקשו החברות כי עד להשלמת הבדיקה תינתן הנחה זמנית בדומה להסדרים שנקבעו בעבר במסגרת הוראות שעה.
האגרות קבועות בתקנות והמדינה דוחה הנחה זמנית
בתגובתה לבג"ץ מדגישה המדינה כי גובה אגרות תדרי הסלולר קבוע בתוספת הראשונה לתקנות הטלגרף האלחוטי, ולא בהחלטה מנהלית של משרד התקשורת. לפיכך, כל שינוי בגובה האגרות מחייב תיקון תקנות מלא, הכולל הליך רגולטורי סדור ואישורים של משרד האוצר, ועדת אגרות בין משרדית וועדת הכלכלה של הכנסת. המדינה מבהירה כי למשרד התקשורת אין סמכות להקפיא גבייה, לגבות אגרה חלקית או להעניק הנחה זמנית בניגוד לקבוע בתקנות, וכל שינוי כזה מחייב הליך חקיקתי מלא ולעיתים גם התאמות תקציביות בהתאם לחוק יסודות התקציב.
המדינה דוחה גם את טענת החברות כי יש להחיל על תדרי סלולר הנחות שניתנו בעבר במסגרת הוראות שעה. לטענתה, הוראות השעה אליהן מפנות החברות חלו על תדרים שאינם סלולריים, כגון קווי נל"ן, רדיו ושידורי FM, ולא כללו תדרי רשת סלולרית. גם ההפחתה שניתנה במסגרת מכרז דור 5, בשיעור של 28%, הוגדרה מראש כהסדר זמני ומותנה שנועד לעודד השקעות ברשת, פרישת מוקדי רדיו והטמעת VoLTE, והסתיימה עבור רוב החברות.
בחינה כלכלית בעיצומה ובקשה מבג"ץ להימנע מהתערבות
לצד דחיית דרישות החברות, המדינה מבהירה כי סוגיית גובה אגרות תדרי הסלולר מוכרת למשרד התקשורת ונמצאת כיום בבחינה מקצועית. לאחר פניות חוזרות מצד החברות והעברת חוות דעת כלכלית מטעמן, הוחלט במשרד להשלים את הבדיקה באמצעות יועץ כלכלי חיצוני. לפי תגובת המדינה, היועץ החל בעבודתו בנובמבר 2025 והבחינה צפויה להסתיים עד סוף הרבעון השני של 2026. רק לאחר בחינת ממצאי הדוח וגיבוש עמדה מקצועית, יישקל האם יש מקום לעדכן את סכומי האגרות, ובמקרה כזה יידרש הליך תיקון תקנות מלא.
המדינה מוסיפה כי קביעת שווי כלכלי של תדרים אינה מדע מדויק, וכי חוות דעת כלכליות שנערכו לאורך השנים מצביעות על שונות גבוהה בין מדינות ועל תלות בתנאים מקומיים, זמינות ספקטרום וצרכים ביטחוניים. לטענתה, ישראל מתאפיינת במלאי תדרים אזרחיים מצומצם יחסית, עובדה שמעצימה את ערכם של תדרי הסלולר, ולכן לא ניתן לקבוע מראש כי האגרות הנוכחיות חורגות ממתחם הסבירות.
בחלק המשפטי של התגובה מדגישה המדינה כי סמכות שר התקשורת להתקין תקנות היא סמכות שברשות ולא סמכות שבחובה. בהתאם לפסיקת בג"ץ, נטען כי בית המשפט אינו נוהג לכפות על רשות מינהלית התקנת חקיקת משנה או לקבוע את תוכנה, אלא במקרים חריגים בלבד. לאור זאת מבקשת המדינה מבג"ץ לדחות או למחוק את העתירה, ולאפשר למשרד התקשורת להשלים את ההליך המקצועי, ולחלופין לעדכן את בית המשפט בהתקדמות הבדיקה עד סוף יולי 2026.
















