למרות הצפי ליותר מ-100 אלף מבקרים: אריקסון צפויה לצמצם את המשלחת ל-MWC בברצלונה
בעוד מארגני MWC 2026 צופים גם השנה תערוכה עצומה עם יותר מ-100 אלף משתתפים, אחת החברות הגדולות והמזוהות ביותר עם האירוע צפויה להגיע עם פחות עובדים באתר. לפי דיווח של Light Reading, אריקסון תקצץ את הנוכחות שלה בברצלונה על רקע משמעת עלויות, והחברה עצמה אישרה כי יהיו לה "מעט פחות עובדים באתר השנה"
דווקא בזמן שמארגני MWC משדרים עוצמה, צמיחה וצפי לעוד תערוכה ענקית בברצלונה, אחת החברות המרכזיות והוותיקות ביותר בתעשיית ציוד התקשורת מאותתת על כיוון שונה. לפי מארגני התערוכה, בהסתמך על GSMA, תערוכת MWC 2026 צפויה לארח יותר מ-100 אלף מבקרים, כ-2,900 חברות ולהניב לעיר השפעה כלכלית של 585 מיליון אירו. גם באתר הרשמי של הכנס מוצג מסר דומה, שלפיו האירוע צפוי למשוך יותר מ-100 אלף משתתפים.
אלא שמאחורי התחזית האופטימית הזו מסתתרת מציאות קשוחה יותר בענף. לפי דיווח שפורסם ב-Light Reading, אריקסון צפויה לשלוח השנה פחות עובדים ל-MWC 2026. החברה לא אישרה את שיעור הקיצוץ המדויק, אך מסרה בתגובה כי MWC הוא אירוע חשוב עבורה וכי תהיה לה נוכחות משמעותית בברצלונה, לצד הבהרה כי "המיקוד המתמשך במשמעת עלויות" יביא לכך שיהיו לה "מעט פחות עובדים באתר השנה". במילים אחרות, אריקסון לא מוותרת על ברצלונה – אבל כן מגיעה אליה רזה יותר.
המהלך הזה אינו מגיע בחלל ריק. באמצע ינואר הודיעה אריקסון רשמית כי כ-1,600 משרות בשבדיה עלולות להיפגע במסגרת מהלך נוסף של צמצום כוח אדם. רויטרס דיווחה לאחר מכן כי מנכ"ל החברה ביורן אקהולם אמר שהקיצוצים יימשכו, אחרי שהחברה כבר קיצצה אלפי משרות בשנה האחרונה. הרקע הוא שוק סלולר עולמי שממשיך להתנהל בזהירות, במיוחד בכל הקשור להשקעות בתשתיות דור 5, ויצרניות הציוד נאלצות להתאים את בסיס העלויות שלהן למציאות החדשה.
במובן הזה, הצמצום במשלחת ל-MWC הוא כמעט תוצר טבעי של שני תהליכים מקבילים: מצד אחד אירוע שלכאורה ועל פי הצהרות המארגנים ממשיך לצמוח ולהתמלא, ומצד שני אחת הספקיות הגדולות בשוק שממשיכה להדק חגורה. הפרדוקס הזה הוא לב הסיפור. בשעה שהכנס נהנה ממומנטום מחודש אחרי שנות הקורונה וממצב את עצמו שוב כאירוע החובה של תעשיית המובייל, חלק מהחברות שממלאות את האולמות, מממנות את החסויות ומקיימות את פגישות העסקים, כבר לא מתנהלות כמו בימי השיא של ההשקעות בדור החמישי.
עם זאת, חשוב להדגיש שאריקסון אינה נסוגה מהאירוע עצמו. באתר החברה מופיעה נוכחות רחבה ל-MWC 2026, כולל ביתן באולם 2, לוח שידורים חיים, מפגשים עם לקוחות ושותפים, ותוכנית שמדגישה AI, ענן, APIs ו-6G. גם באתר הרשמי של MWC החברה מוצגת כמציגה פעילה. לכן, נכון יותר להבין את המהלך לא כנסיגה אסטרטגית מהכנס, אלא כניסיון לשמור על נוכחות משמעותית תוך צמצום כוח האדם שמגיע פיזית לברצלונה.
המשמעות הרחבה יותר נוגעת לא רק לאריקסון עצמה אלא למצבו של ענף הטלקום כולו. גם כאשר אירועים כמו MWC חוזרים למלא אולמות ולמשוך עשרות אלפי מבקרים, זה לא אומר שחברות הציוד והטכנולוגיה חזרו להוציא כסף באותה קלות כמו בעבר. להיפך – ייתכן שכאן בדיוק רואים את הפער בין תעשייה שאוהבת להציג חזון גדול על AI, אוטומציה ו-6G, לבין החברות שבתוך אותה תעשייה, שעדיין מודדות כל הוצאה, כל נסיעה וכל כיסא על רצפת התערוכה.
נזכיר שגם מישראל צפויה השנה השתתפות נמוכה יחסית מצד המפעילים ומצד משרד התקשורת וזאת לאחר ששר התקשורת שלמה קרעי הורה להחרים את התערוכה מסיבות פוליטיות. גם נוקיה ישראל וגם מאריקסון ישראל צפויה השתתפות נמוכה על רקע זה.
















