אנבידיה מסמנת יעד חדש – להשפיע על עיצוב רשתות ה-6G
ענקית השבבים גייסה 12 שותפות מתעשיית הטלקום ל"התחייבות" לבניית 6G על בסיס פלטפורמות AI פתוחות ומאובטחות. המסר ברור: אנבידיה לא רוצה להסתפק בשבבים – אלא להיות חלק מהארכיטקטורה של הדור הבא
"AI מגדיר מחדש את המחשוב ומניע את בניית התשתיות הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית – והטלקום הוא הבא." כך הצהיר ג'נסן הואנג, מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ערב פתיחת MWC 2026 בברצלונה. זו לא הייתה רק אמירה שיווקית. במקביל השיקה החברה קואליציה של 12 שחקניות בולטות מתעשיית הטלקום, שהתחייבו לקדם בנייה של רשתות 6G על בסיס פלטפורמות AI-native, פתוחות ומאובטחות.
ברשימת החותמות נמצאות מפעילות כמו BT, דויטשה טלקום, SK, סופטבנק וטי-מובייל, לצד ספקיות תשתית כמו סיסקו, אריקסון ונוקיה, וכן גופים כמו בוז אלן, מיטר, קרן האקו-סיסטם OCUDU ו-ODC. מאחורי ההכרזה הזו מסתתר ניסיון ברור של אנבידיה להרחיב את השפעתה מעבר לעולם המאיצים והשבבים – אל לב האופן שבו תיראה רשת הדור הבא.
לא גוף תקינה – אבל ניסיון לעצב את הכיוון
רוני וסישטה, ראש פעילות הטלקום של אנבידיה, הדגיש כי לא מדובר בגוף תקינה חדש בענף, אלא ב"התחייבות" משותפת לעצב את ה-6G כרשת מבוססת AI ופתוחה כבר מהיסוד. לדבריו, גופי התקינה הרשמיים הם אלה שיגדירו בסופו של דבר את הסטנדרטים, אך התעשייה לא יכולה להרשות לעצמה להמתין עד אז כדי להתחיל לבנות את התשתית הרעיונית, הטכנולוגית והעסקית של הדור הבא.
בכך אנבידיה למעשה מנסה לתפוס עמדת השפעה מוקדמת. לפני שנקבעו כללי המשחק הרשמיים, היא מבקשת לקבוע מהם העקרונות שעליהם תיבנה הרשת – פתיחות, תוכנה, מחשוב מבוזר ו-AI בכל שכבות המערכת.
רשת למכונות, לא רק לבני אדם
הרציונל הטכנולוגי שמקדמת אנבידיה מבוסס על ההנחה שרשתות 5G נבנו בראש ובראשונה לעולם של תעבורת נתונים בין בני אדם ומכשירים, בעוד ה-6G אמור לשרת עולם אחר לגמרי – עולם של מכונות, רובוטים, כלי רכב אוטונומיים וחיישנים תעשייתיים שפועלים בזמן אמת.
בתרחיש כזה, הרשת כבר אינה רק תשתית להעברת מידע, אלא שכבת אינטליגנציה פעילה. היא נדרשת לספק תגובתיות קצה-לקצה, עיבוד מבוזר בין ה-RAN, ה-Edge וה-Core, ואבטחה ברמה שמתאימה ליישומים קריטיים. מבחינת אנבידיה, הארכיטקטורה הנוכחית של הרשתות פשוט לא נבנתה כדי להתמודד עם עומסים ודרישות כאלה.
ההימור הגדול: לפתוח את שכבות המערכת
אחד המסרים המרכזיים של אנבידיה בהכרזה הוא הדגש על קוד פתוח. וסישטה הסביר כי ב-5G Advanced וב-6G, גישה פתוחה לשכבות המערכת תאפשר ליותר מפתחים, חברות וסטארטאפים לעבוד לא רק מעל הרשת, אלא גם בתוך שכבותיה העמוקות.
במילים פשוטות, הכוונה היא לשבור חלק מהתלות במערכות סגורות של ספק יחיד. במקום שמספר מצומצם של יצרני ציוד ישלטו כמעט בכל המחסנית הטכנולוגית, יותר שחקנים יוכלו לפתח רכיבים, לשלב אלגוריתמים, ולהוסיף יכולות AI בתוך הרשת עצמה.
אנבידיה כבר מפעילה פלטפורמת קוד פתוח ל-RAN בשם Aerial, שמאפשרת לשלב אלגוריתמים ישירות בתוך שכבות המערכת. מבחינתה, זהו נתיב למעבר מרשתות שמתעדכנות במחזורי חומרה איטיים וכבדים לרשתות גמישות יותר, מבוססות תוכנה ומחשוב.
גם אריקסון ונוקיה בפנים
אחת הנקודות הבולטות בהכרזה היא הצטרפותן של אריקסון ונוקיה. שתי החברות נהנו במשך שנים ממעמד דומיננטי בשוק רשתות הגישה, שוק שהתבסס במידה רבה על פתרונות סגורים. כעת הן משתלבות במהלך שמקדם פתיחות, תוכנה וקוד פתוח כחלק מתשתית הדור הבא.
נוקיה אף הציגה בתערוכה כיצד עומסי תקשורת ועומסי AI יכולים לפעול יחד על אותה תשתית GPU, והיא מתכננת את מוצרי ה-AI-RAN המסחריים הראשונים שלה לשנת 2027. אריקסון, מצדה, נוקטת גישה שונה הנשענת יותר על שבבים ייעודיים, אך גם היא מאותתת כי מבחינתה ה-AI כבר אינו חזון עתידי אלא חלק מהמציאות העסקית והטכנולוגית של הרשת.
גם מהלך טכנולוגי וגם איתות גיאופוליטי
נוכחותם של גופים כמו בוז אלן ומיטר אינה מקרית. מעבר להיבט הטכנולוגי, להכרזה הזו יש גם ממד גיאופוליטי ברור. בארה"ב רואים ב-6G יעד אסטרטגי, כזה שקשור לא רק לחדשנות אלא גם לביטחון לאומי, לתחרותיות ולשאלה מי יכתיב את מבנה תשתיות התקשורת של העשור הבא.
מהזווית הזו, המהלך של אנבידיה משדר מסר חד: ארה"ב ובעלות בריתה רוצות להיות מעורבות עמוק בעיצוב הארכיטקטורה של רשתות העתיד, ולא להותיר את המגרש רק לדיוני תקינה פורמליים או לספקי ציוד מסורתיים, ובעיקר להילחם בסין.
המשמעות לתעשייה
הברית הזו אינה קובעת תקן, אך היא כן מסמנת כיוון. עבור המפעילים החתומים, ההצטרפות למהלך מבטאת מעבר תפיסתי – מרשת שהיא בעיקר צינור קישוריות, לרשת שהיא פלטפורמת אינטליגנציה. עבור אנבידיה, זהו ניסיון ברור להפוך משחקנית תשתית בעולם ה-AI לשחקנית השפעה גם בעולם הארכיטקטורה הסלולרית.
בשורה התחתונה, אנבידיה לא רוצה להישאר רק ספקית השבבים של מהפכת ה-AI. היא מבקשת להיות אחת החברות שישפיעו על השאלה איך תיראה רשת ה-6G – אילו שכבות יהיו פתוחות, היכן יתבצע העיבוד, מי ישלוט בתוכנה ואיך תיראה התשתית שתשרת לא רק בני אדם, אלא גם מכונות חכמות. זו עדיין לא הכרעה סופית של התעשייה, אבל זו בהחלט הצהרת כוונות שאי אפשר להתעלם ממנה.
















