סלקום למשרד התקשורת: פטור מאגרות על תדרי 800 מגה הרץ בשל ההפרעות מהמשטרה ופיצוי בגין העלויות בהקמת רשת חדשה
ערב החג העבירה סלקום למשרד התקשורת רשימת דרישות מקיפה, שבמרכזה טענה לאפליה לרעה במדיניות הספקטרום
חברת סלקום שיגרה ערב החג למשרד התקשורת מסמך דרישות מקיף, המשקף ביקורת חריפה על מדיניות הספקטרום של המשרד כלפיה. בלב המחלוקת עומדת טענת החברה שלפיה היא מופלית לרעה לעומת PHI, באופן שמעניק למתחרותיה יתרון מהותי בתחום התדרים.
לפי סלקום, הפגיעה בה נובעת מהמהלך שבו אולצה לפנות את תחום ה-850 מגה הרץ, ששימש אותה להפעלת רשת דור 3, ובמקומו קיבלה תדרים בתחום ה-800 מגה הרץ שבגינן המהלך היא נדרשת להשקיע עשרות מיליוני שקלים, וכן לטענתה מדובר בתדרים הסובלים מהפרעות מצד המשטרה. בחברה טוענים כי במצב כזה לא ניתן לצפות ממנה להפעיל את התדרים החדשים וליטול על עצמה את הסיכון לפגיעה באיכות השירות. בנוסף, החברה דורשת לקבל את התדרים לפחות לתקופה של 10 שנים ולא עד 2030 כפי שמתכוון המשרד.
על רקע זה דורשת סלקום, בין היתר, פטור מתשלום אגרות תדרים על השימוש בתחום ה-800 מגה הרץ. בחברה טוענים כי הקמת הרשת החדשה בתחום זה כרוכה בעלויות כבדות הנאמדות בעשרות מיליוני שקלים, ואולי אף מעבר לכך, וכי לא ניתן לחייב אותה לשלם אגרות מלאות על תדר שאינו נקי מהפרעות.
המחלוקת סביב פינוי תחום ה-850 מגה הרץ
כזכור, משרד התקשורת פינה את פלאפון וסלקום מתחום ה-850 מגה הרץ, שעליו הפעילו החברות רשתות דור 3. עם זאת, בעקבות המלחמה התיר המשרד לשתי החברות, באופן זמני, להמשיך להפעיל כמה מאות אתרים בתחום זה.
במקביל הקצה המשרד לסלקום ולפלאפון תדרים בתחום ה-800 מגה הרץ. בעוד פלאפון כבר החלה להשתמש בתדר שהוקצה לה, סלקום עדיין לא עשתה זאת. לטענת החברה, התדרים שקיבלה מופרעים על ידי המשטרה, ולכן היא אינה מוכנה להפעילם במצב הנוכחי.
במשרד התקשורת בוחנים, כפי שנחשף בזמן אוויר, אפשרות להקצות לסלקום באופן זמני 5 מגה הרץ מתוך תחום ה-800 מגה הרץ שהוקצה לפלאפון. זאת עד שהמשטרה תפנה את התחום באופן שיאפשר לחזור למתווה המקורי, שלפיו כל אחת מהחברות תקבל 10 מגה הרץ נקיים.
ברקע הדברים העלתה סלקום טענה נוספת על כך שהמשרד עומד להציב דרישות להמשך הפעלת תדרי ה – 1,800 מגה הרץ שתוקף השימוש בהם פג בסוף החודש שעבר והכוונה היא להציב דרישות איכותניות בכל הקשור לכיסוי הסלולרי בתמורה להארכת השימוש.
פלאפון מתנגדת, והמשרד יידרש להכריע
אלא שהמהלך הזה נתקל בהתנגדות חריפה מצד פלאפון, שאינה מוכנה לוותר גם זמנית על חלק מההקצאה שניתנה לה. המשמעות היא שמשרד התקשורת יידרש לקבל החלטה רגולטורית כבדת משקל, שתשפיע לא רק על סלקום ופלאפון אלא גם על מאזן הכוחות בשוק הסלולר.
הדרישות של סלקום נבחנות במשרד התקשורת אך בכל מקרה יידרשו גם לאישור של משרד האוצר וכאן המשימה כבר תהיה קשה יותר וסביר להניח שלא בקלות יסכים לפטור מאגרות. נזכיר כי משרד התקשורת הסכים לתת את הפטור מאגרות לתקופה של שנה, כלומר עד סוף 2026 במסגרת של ניסוי וסלקום דורשת לקבל את הפטור לשנה מרגע שתתחיל להשתמש בתדרים.
















