למרות התנגדות המפעילים: משרד התקשורת נוטה לפרסם את מכרז ה-1,800 מגה הרץ בהקדם
במשרד בחנו אפשרות להמתין למכרז רחב יותר, אך הכיוון המסתמן הוא להתקדם ולא לעכב את הקצאת התדרים. באוצר תומכים במהלך מהיר, בעוד חברות הסלולר מזהירות שמכרזים חלקיים יקשה עליהן לתכנן את הרשתות לשנים הבאות
משרד התקשורת נוטה לפרסם בהקדם את מכרז תדרי ה-1,800 מגה הרץ, למרות שבמשרד נבחנה האפשרות להמתין למהלך רחב יותר, שיכלול גם רצועות תדרים נוספות. לפי גורמים המעורים בנושא, גם במשרד האוצר תומכים בקידום מהיר של המכרז, ולא בהמתנה עד לפקיעת תדרים נוספים בתחום בשנת 2030.
הדילמה נובעת מכך שחלק נוסף מתדרי ה-1,800 מגה הרץ נמצא כיום בשימוש החברות, וצפוי לחזור למדינה רק בעוד כארבע שנים. לכן עלתה במשרד השאלה האם נכון לצאת עכשיו למכרז חלקי, או להמתין ולרכז בעתיד מהלך רחב ומסודר יותר, שייתן לחברות הסלולר תמונת תדרים ברורה ויכולת טובה יותר לתכנן את ההשקעות שלהן.
תחום ה-1,800 מגה הרץ הוא אחד מתחומי התדרים המרכזיים ברשתות הסלולר. הוא משמש את החברות גם לכיסוי וגם לקיבולת, ולכן כל החלטה לגביו משפיעה על הדרך שבה הן מתכננות את הרשתות שלהן בשנים הקרובות. מבחינת המפעילים, זו אינה רק שאלה של תשלום על תדרים. זו שאלה של תכנון רשת, ציוד, השקעות וזמינות טכנולוגית.
המפעילים ביקשו לראות את התמונה המלאה
חברות הסלולר ביקשו ממשרד התקשורת שלא לצאת למכרזים חלקיים, אלא לגבש מהלך רחב יותר שישקף מעבר טכנולוגי בין דורות הסלולר. מבחינתן, מכרזים נפרדים עלולים ליצור חוסר ודאות. חברה עשויה להידרש לרכוש היום תדרים בתחום מסוים, להשקיע בהתאמות רשת, ובעוד כמה שנים להתמודד עם מכרז נוסף שישנה שוב את תמונת התדרים.
החברות גם ביקשו שלא להוציא בשלב זה למכרז תדרים בתחומי ה-1,500 מגה הרץ וה-600 מגה הרץ. לטענתן, השוק עדיין לא בשל לשימוש מסחרי רחב בתחומים האלה, בין היתר בשל תמיכה מוגבלת בציוד רשת ובציוד קצה. במילים פשוטות, גם אם התדרים מעניינים לטווח הארוך, החברות טוענות שהשימוש המעשי בהם כיום עדיין מוגבל.
זו הסיבה שבענף יש מי שסבורים כי נכון יותר שהמדינה תציג קודם מפת דרכים מלאה: אילו תדרים צפויים להשתחרר, מתי, באילו תנאים, ומה התכנון הכולל של משרד התקשורת לשוק הסלולר בעשור הבא. רק לאחר מכן, לטענתם, אפשר יהיה לקיים מכרז שייתן למפעילים ודאות ולא יגרור את השוק ממכרז חלקי אחד לאחר.
המדינה לא רוצה להמתין
אלא שמשיחות עם מספר גורמים עולה כי הכיוון המסתמן שונה. למרות ההיגיון המקצועי שבמהלך רחב יותר, במשרד התקשורת ובאוצר סבורים שלא נכון להמתין עם מכרז ה-1,800 מגה הרץ. חלק מהתדרים בתחום כבר נמצאים בידי החברות עד 2030, ולכן גם אם המדינה הייתה רוצה לרכז בעתיד את כל התחום למכרז אחד, הדבר אינו פשוט לביצוע כבר עכשיו.
בנוסף, באוצר לוחצים להוציא את התדרים למכרז בהקדם. גורמים המקורבים לנושא מציינים כי מבחינת המדינה, לא ניתן להמשיך ולהקצות לחברות תדרים לעוד מספר שנים ללא מכרז. מדובר במשאב ציבורי יקר, והעמדה המתגבשת היא שיש להקצות אותו בהליך תחרותי ושקוף, גם אם המכרז אינו נותן מענה מלא לכל צורכי השוק לטווח הארוך.
העדפה המקצועית הייתה שמכרז התדרים יכלול גם רצועות נוספות, ככל שהדבר יתאפשר מבחינת זמינות התדרים והעמדות הביטחוניות הרלוונטיות. ואולם, גם אם תחומי ה-600 וה-1,500 מגה הרץ לא ייכללו בשלב זה, המגמה המסתמנת היא להתקדם עם מכרז ה-1,800 מגה הרץ ולא לעכב אותו.
מבחינת המפעילים, מדובר במהלך חלקי שמקשה על תכנון ההשקעות. מבחינת המדינה, המשך הקצאה ללא מכרז אינו פתרון סביר. בין שתי העמדות האלה צפוי להתפתח הוויכוח המרכזי סביב מכרז התדרים הקרוב.

















מי שמנהל את משרד התקשורת זה חברות הסלולאר. לא להפך. מה השתנה בקדנציה של הממשלה הזו ? השר לא הצליח ליישר את הבננה ששמה חברות הסלולאר. אנחנו נמשיך לקבל רשת סוג ג' גם בשנים הבאות.