סגירת דור 3 מתרחקת: תוכנית לסבסוד טלפונים כשרים בדור 4 נבלמה
סגן שר התקשורת ישראל אייכלר ניסה לקדם פתרון שיאפשר לציבור החרדי לעבור ממכשירים כשרים ישנים לטלפונים כשרים התומכים בדור 4, אך הקושי התקציבי עצר את המהלך. בענף מעריכים כי בישראל עדיין פועלים כ-400 אלף מכשירים ישנים, שמקשים על סגירת הרשתות ופינוי התדרים
סגירת רשתות דור 3 בישראל מתרחקת פעם נוספת. לזמן אוויר נודע כי סגן שר התקשורת ישראל אייכלר ניסה בחודשים האחרונים לקדם תוכנית שתאפשר מימון או סבסוד של מעבר משתמשים חרדים מטלפונים כשרים ישנים לטלפונים כשרים התומכים בדור 4, אך המהלך לא הבשיל, בין היתר בשל קושי תקציבי.
מדובר באחת הבעיות המרכזיות שמעכבות את סגירת הרשתות הישנות: מאות אלפי מכשירים שעדיין תלויים בדור 3, ואינם מותאמים באופן מלא לרשתות החדשות. על פי הערכות של גורמים בענף הסלולר, שאינן מבוססות על נתון רשמי של משרד התקשורת, בשוק נותרו עדיין כ-400 אלף מכשירי דור 3 או מכשירים ישנים אחרים שאינם מתאימים לשימוש מלא בדור 4. מדובר במספר גבוה יחסית להערכות קודמות, שדיברו על כמחצית מכך.
בענף מעריכים כי חלק ניכר מהמכשירים האלה נמצא בקרב משתמשי טלפונים כשרים, בעיקר בציבור החרדי. אלה אינם סמארטפונים, ובחלק מהמקרים הם אינם תומכים בטכנולוגיות הנדרשות כדי לפעול בצורה תקינה על גבי רשתות דור 4.
על רקע תקופת החירום, ובצל האפשרות למערכת בחירות מתקרבת, ההערכה בענף היא שהסיכוי למהלך רגולטורי חד ומתואם לסגירת רשתות דור 3 הולך ופוחת. לדברי גורמים בשוק, חברות הסלולר רוצות לסגור את הרשתות הישנות ומקוות שמשרד התקשורת יפעל בנושא, אך מעבר לכך קשה לראות מי ידחוף את המהלך בתקופה הקרובה.
החברות רוצות לסגור, אבל חוששות לעשות זאת לבד
משרד התקשורת נקט השנה במדיניות חריגה כאשר החליט שלא לקבוע תאריך אחיד ומחייב לסגירת רשתות דור 3, אלא להשאיר לכל חברת סלולר להחליט בעצמה מתי לסגור את הרשת הישנה שלה. בפועל, ההחלטה הזו יצרה קיפאון.
אף חברה אינה ממהרת לסגור את הרשת באופן עצמאי, משום שהיא חוששת שמנויים שעדיין משתמשים במכשירים ישנים יעברו למתחרות שימשיכו להפעיל את דור 3. זו הסיבה שחברות הסלולר קוראות למשרד התקשורת לקבוע תאריך סגירה אחיד לכל השוק.
מבחינת החברות, רק החלטה רגולטורית שתחול על כולן תאפשר לסגור את הרשתות הישנות בלי ליצור יתרון תחרותי זמני למי שתמשיך להפעיל אותן.
רשתות דור 3 פועלות כיום, בין היתר, על תדרים בתחום ה-2,100 מגה הרץ. התדרים האלה אינם ייעודיים לדור 3 בלבד, והחברות היו מעדיפות לסגור את הרשתות הישנות ולהעביר את התדרים לשימוש ברשתות דור 4. מבחינתן, המשך הפעלת דור 3 יוצר עלויות תחזוקה, שימוש לא יעיל בספקטרום ועיכוב בהגדלת הקיבולת ברשתות המתקדמות.
במשרד התקשורת מעוניינים להשלים את סגירת רשתות דור 3 כחלק ממהלך רחב יותר של פינוי תדרים לטובת רשתות דור 4 ודור 5. המשרד כבר הציג בעבר את סגירת רשתות דור 2 ודור 3 כמהלך שנועד לשחרר משאבי תדר יקרים ולשפר את יעילות השימוש בספקטרום הסלולרי.
הבעיה כבר אינה רק טכנולוגית
הרעיון שנבחן בלשכת אייכלר היה ליצור מנגנון שיסייע לציבור החרדי להחליף מכשירים ישנים במכשירים כשרים חדשים התומכים בדור 4. מהלך כזה היה יכול לצמצם את מספר המשתמשים שנותרו תלויים בדור 3, לאפשר לחברות הסלולר לסגור את הרשתות הישנות, ולהשלים את פינוי התדרים.
אלא שהתוכנית לא יצאה אל הפועל, בין היתר בגלל הקושי למצוא מקור תקציבי. המשמעות היא שהבעיה נותרה ללא פתרון מלא: המדינה וחברות הסלולר רוצות להתקדם לסגירת הרשתות הישנות, אבל סגירה מהירה מדי עלולה להשאיר מאות אלפי משתמשים ללא מענה מתאים.
לסוגיה יש גם היבט בטיחותי. בדיון שהתקיים במשרד התקשורת במרץ האחרון התריע אייכלר כי מאות אלפי בעלי טלפונים כשרים ישנים אינם מקבלים התרעות חירום, והעלה את האפשרות לקדם מנגנון מימון משותף עם חברות הסלולר להחלפת מכשירים ישנים במכשירי דור 4.
לא התקבלה תגובה מסגן השר ישראל אייכלר.
















