משרד התקשורת הודיע היום כי הוא שוקל להציג מי מפעילת הסלולר המובילה בכל אזור לפי מדדי Ookla
עדכון למסמך השימוע מרחיב את פורטל ביצועי הסלולר המתוכנן: לא רק מהירות, שיהוי ועוצמת קליטה, אלא אפשרות להציג לציבור גם איזו חברה מובילה בכל משושה או רשות מקומית שבהם קיימים נתונים מספקים. המועד להגשת ההתייחסויות נדחה ל-30 ביוני
משרד התקשורת הודיע היום כי הוא שוקל להרחיב את פורטל ביצועי הסלולר שהוא מתכנן לפרסם באתר המשרד, כך שלא יציג רק נתוני ביצועים של הרשתות, אלא גם מידע על המפעילה המובילה בכל אזור לפי מדדי Ookla. המשמעות היא שהפורטל עשוי להפוך ממפה צרכנית שמראה איפה הרשת עובדת טוב יותר או פחות טוב, לכלי שמסמן בפועל מי חברת הסלולר שמובילה באזור מסוים.
בעדכון למסמך השימוע המקורי נכתב כי לצד האפשרות להציג בכל אזור את התוצאה הטובה ביותר הזמינה ללקוחות, ייתכן שבמפה יוצג גם מידע לגבי המפעילה המובילה בכל פוליגון, כלומר במשושה גיאוגרפי או ברשות מקומית. ההצגה עשויה להתבסס על אחד או יותר ממדדי הדירוג של Ookla, ובהם Fastest Mobile Network, Best Mobile Network, Top-Rated Mobile Network, Fastest 5G Mobile Network, Best 5G Network ו-Mobile Coverage. במקביל, המשרד האריך את המועד להגשת ההתייחסויות עד 30 ביוני 2026.
במסמך השימוע הראשון https://zmanavir.co.il/cellular/32723 הציג משרד התקשורת כוונה להקים פורטל ציבורי שיציג את ביצועי רשתות הסלולר בישראל על בסיס נתוני Speedtest של Ookla. הפורטל אמור להציג מדדים כמו מהירות הורדה, מהירות העלאה, שיהוי ועוצמת אות רדיו לפי מדד RSRP. הנתונים יוצגו על גבי מפה לפי פוליגונים בשטח של כקמ"ר או לפי רשויות מקומיות, ורק במקומות שבהם קיימת כמות דגימות משמעותית מבחינה סטטיסטית.
ממפת ביצועים לכלי השוואה בין החברות
העדכון החדש משנה את הרגישות סביב הפורטל. כל עוד משרד התקשורת מציג לציבור צבעים, מהירויות, זמני שיהוי או עוצמת קליטה, מדובר בכלי מידע צרכני. אבל ברגע שהמפה עשויה להציג גם מי החברה שמובילה בכל אזור לפי Ookla, מדובר כבר במהלך עם משמעות תחרותית ברורה.
חברה שתוצג כמובילה באזורים רבים תוכל להשתמש בכך במסרים שיווקיים. חברה אחרת, שתופיע פחות טוב במפה, עשויה לטעון שהמדידה אינה מציגה את מלוא תמונת הביצועים של הרשת שלה. לכן, מבחינת חברות הסלולר, זה כבר לא רק דיון על שקיפות לציבור, אלא גם על הדרך שבה המדינה מציגה את הפערים בין הרשתות.
הרגישות הזו מתחזקת משום שנתוני Ookla מבוססים בין היתר על בדיקות שמבצעים משתמשים במכשירים שלהם. בדיקות כאלה יכולות להיות מושפעות מסוג המכשיר, מהמיקום המדויק, מהשעה שבה בוצעה הבדיקה, מעומס על הרשת ומכמות הדגימות בכל אזור. משרד התקשורת מציין במסמך המקורי כי הנתונים עוברים עיבוד וסינון, וכי יוצגו רק כאשר יש בסיס סטטיסטי מספק, אך גם מבהיר שהנתונים אינם מהווים הבטחה לרמת שירות בכל זמן נתון.
הארכה שאינה רק טכנית
דחיית המועד להגשת ההתייחסויות אינה עניין טכני בלבד. המשרד למעשה נותן לחברות זמן להגיב לשינוי רחב יותר מזה שהופיע במסמך הראשון. חברות הסלולר אינן נדרשות כעת להתייחס רק לעצם פרסום מפת ביצועים לציבור, אלא גם לאפשרות שבפורטל רשמי של המדינה יוצג מי מובילה בכל אזור לפי מדדי Ookla.
אם המהלך יאושר, משרד התקשורת יוכל להעמיד לרשות הציבור כלי השוואה משמעותי יותר מזה שתוכנן בתחילה. עבור הצרכנים, זו יכולה להיות תוספת שימושית שתאפשר להבין איזו רשת עשויה לספק ביצועים טובים יותר באזור מסוים. עבור החברות, זה עלול להפוך לכלי דירוג בעל השלכות תדמיתיות ומסחריות.
לכן הפורטל, שנולד כמהלך של שקיפות צרכנית, עלול להפוך לאחד ממוקדי החיכוך הבאים בין משרד התקשורת למפעילות הסלולר. מבחינת המשרד מדובר בדרך להנגיש מידע לציבור. מבחינת החברות, השאלה תהיה האם הנתונים והמדדים של Ookla מספיק מדויקים ומאוזנים כדי לשמש בסיס להצגת מובילות אזורית באתר ממשלתי. כפי שפרסמנו השבוע https://zmanavir.co.il/cellular/32791 החברות מתכוונות להתנגד בתקיפות לפרויקט ולתקוף את מהימנותו, וזאת על רקע הטיות שנתגלו במדינות שונות בעולם ועל רקע העובדה שהכלי נעדר תמיכה של בדיקות Drive test להשלמת הצגת המידע, וכן קיים חשש גדול מתביעות ייצוגיות.

















הביצועים של כל החברות שלא באזורי צפיפות מובילים הם מחפירים והן יעשו כל מאמץ כדי לדחות את הבלתי נמנע – וכשזה יקרה והצביור יתחיל להבין איך עובדים עליו בעיניים , בסיפורים בומיוחד במחיירם המשולמים על השירותים הנחותים האלה, ( "דור 5" ? הצחקתם אותי או בעצם בא לי לבכות) אולי אז סוף סוף בחברות האלה יתחילו לפתוח את הארנקים ולהשקיע. החרפה בהשוואה למרבית מדינות אירופה בולטת
שביט כול מילה בול. משרד התקשורת והחברות הסלולאר זה קרטל אחד. דיבורים כמו חול ואין מה לאכול.