אחד הפרוייקטים המסקרנים בתחום הכבלים התת ימיים הוכרז השבוע, וחברות ישראליות שלכאורה היו מועמדות טבעיות להצטרף אליו, לא יהיו בו מסיבות פוליטיות בעיקר. החברות Orange, ביחד עם Alcatel Submarine Networks ו – Elettra Tlc, הכריזו על חוזה הקמה של פרויקט Medusa – מערכת כבלים תת ימיים של פרויקט שאפתני שיחזק את הקישוריות ברחבי הים התיכון.
מדובר ברשת סיבים תת ימיים שתחבר בין מרוקו, פורטוגל, ספרד, צרפת, אלג'יריה, תוניסיה, איטליה, יוון, קפריסין ומצרים. תת-המערכת בשם Via Tunisia, חלק מכבל מדוזה, המקשר בין צרפת ותוניסיה, ממומנת על ידי האיחוד האירופי במסגרת תוכנית Connecting Europe Facility) CEF).
Medusa יתפרש על פני מרחק למעלה מ-8,700 קילומטרים, מה שיהפוך אותה לכבל הארוך ביותר בים התיכון. הקמת הפרויקט נמסרה ל – ASN ו-Elettra Tlc. מElettra Tlc תעסוק מייד בפעולות סקר, בעוד שייצור והתקנה של ציוד מתוכננים להתפרש על פני 2024 ו-2025. Orange תספק תשתיות נחיתה בצרפת, תוניסיה ומרוקו.
בהיבט הישראלי, השאלה היא כאמור מדוע רשת כזו שאמורה לחבר את מדינות הים התיכון, לא נוחתת בישראל. גורמים בארץ מציינים כי נעשו לא מעט פניות למנהלי הפרויקט לצרף את ישראל כתחנת נחיתה ואולם בסופו של דבר העדיפו הבעלים לא להסתבך, משום שצפו התנגדויות ממדינות ערביות, ולכן העדיפו לנחות במצרים וקפריסין ולוותר על ישראל בשלב הזה.

















השאלה האם ישראל יכולה להוביל מהלך שונה במדינות אגן הים התיכון?