ההוצאה השנתית על משווקים בשוק התקשורת מוערכת בכ – 70 מיליון שקל לכל אחד מהמפעילים הגדולים. מדובר בהוצאה שהמפעילים היו מאד שמחים לחסוך אותה, אבל בשוק התקשורת נוצר מאזן אימה בין המפעילים וכל אחד מהם חושש לצמצם את העבודה עם המשווקים פן אותו משווק יעבור לעבוד עם המתחרים ועל הדרך גם יקח איתו על הדרך מאגר לקוחות מובחרים.
תופעת המשווקים כפי שהיא באה לידי ביטוי בישראל איננה חריגה אבל היא גם לא משגשגת בעולם. יש יתרונות ויש חסרונות לעבודה עם משווקים אבל דבר אחד ברור והוא שעבור המפעילים מדובר בתיק רציני שהיו שמחים להיפטר ממנו אילו רק יכלו.
בכיר באחת החברות הסלולריות אמר "דמיין את המשווקים לרובים. לכל מפעיל תקשורת יש כמה מאות רובים יורים ביד. איזה מפעיל יכול לוותר על הרובים שלו ולתת אותם למתחרה? בשוק שבו יש עדיין עשרות אלפי ניודים בחודש המשמעות היא שמפעיל שלא יעבוד עם משווקים יכול לאבד אלפי לקוחות בחודש". עוד אמר שהיה שמח מאד אילו הייתה ניתנת למפעילים האפשרות להחליט שמפסיקים לעבוד עם משווקים "כולם היו מרוויחים מזה וגם היינו רואים 5G יותר רציני על הדרך".
השימוש במשווקים בשוק הסלולר בישראל הוא כאמור פרקטיקה לא שכיחה בהשוואה לעולם. משווקים אלה מתפקדים כמפעילי שיחות במוקדים טלפוניים ומתקשרים עם לקוחות כדי לשכנע אותם להחליף את ספק השירות הסלולרי שלהם. שיתוף הפעולה עם משווקים הפך חיוני עבור מפעילי הסלולר, שכן אלה שאינם עובדים עם משווקים מסתכנים באובדן לקוחות. ניתן לראות במעורבות המשווקים בשוק הסלולר מהלך אסטרטגי להבטחת שימור לקוחות ונתח שוק. החלופה היא להפעיל את המוקדים הללו בצורה עצמאית ויש לכך עלות וגם חסרונות לא מעטים.
על ידי פנייה פעילה ללקוחות ותמיכה במעבר לספק אחר, מפעילי הסלולר מגדילים את הסיכויים שלהם למשוך לקוחות חדשים ולהרחיב את בסיס הלקוחות שלהם. גישה לא שגרתית זו מדגישה את אופיו התחרותי של שוק הסלולר בישראל, שבו מפעילות הסלולר מתחרות באופן פעיל על הלקוחות.
בתשובה לשאלה, איך יכול להיות שהמפעילים הגיעו למצב שהם לא מוכנים לוותר על משווקים ובעצם נסמכים עליהם אמר "בגלל טיפשות ואגו. אבל אם נהיה רציניים לרגע אז יש לזה גם יתרונות. זה יותר גמיש לניהול כי העובדים הם לא שלך על כל המשתמע מכך. ב. זה גם יותר זול. המשווק יודע לעשות דברים בצורה יותר טובה מהמפעילים בעולמות האלה שלפעמים נדרשים לעיגול פינות. והסיבה השלישית היא כאב ראש".
הוא הודה שכל חברה מחזיקה משווק או משווקים כי היא לא יודעת מה המתחרות שלא יעשו. "אם כולם היו מוותרים על המשווקים אז זה היה מצב אידיאלי. אבל כן, נוצר מצב שכל אחת מהחברות חוששת להפסיק לעבוד עם משווקים. בעולם הבריאות אסרו על קופות החולים להוציא מעל סכום מסוים לטובת משווקים כי אמרו להם שמעדיפים שישקיעו את הכסף בבריאות טובה. הלוואי שגם בישראל היו עושים את זה. זה ניצחון היסטרי לכולם".
















